Příliš explicitní. World Press Photo zapřelo na obálce ročenky vítězný snímek, ne poprvé

Nadace World Press Photo, která pořádá stejnojmennou novinářskou fotografickou soutěž, vydala ročenku letošních oceněných snímků. Na obálku ale vybrala jinou fotografii než tu vítěznou. Záběr na smrtelně zraněnou těhotnou ženu, kterou záchranáři odnášejí na nosítkách z rozbombardované nemocnice v ukrajinském Mariupolu, by totiž mohl vadit svým explicitním obsahem.

„Je vhodnější použít pro titulní stranu jinou fotografii, protože jde o knihu, která je vystavovaná v muzeích, obchodech a knihkupectvích," vysvětlila deníku El País výkonná ředitelka nadace World Press Photo (WPP) Džumana Zainová Churyová. Kritériem pro obálku je podle ní snaha zpřístupnit snímky široké veřejnosti.

Nezařazení vítězného snímku na obálku ročenky je navíc „vědomým rozhodnutím prokázat respekt obětem a dát najevo náš hněv kvůli nelidské ztrátě životů“. Žena z fotografie, dvaatřicetiletá Iryna Kalininová, svým zraněním podlehla krátce poté, co porodila mrtvé dítě.

V Mariupolu, čelícímu ruskému útoku, fotografii pořídil 9. března 2022 ukrajinský fotoreportér agentury AP Jevhen Maloletka. Spolu s Mstyslavem Černovem zůstali v obléhaném městě jako poslední novináři. Než je evakuovali ukrajinští vojáci, ukrývali se v tamní nemocnici převlečení za lékaře. Díky jejich práci se veřejnost dozvěděla například právě o ruském náletu na mariupolskou porodnici, který se stal symbolem brutality ruské války vedené na Ukrajině.

Místo Maloletkova vítězného snímku se na titulní stránce katalogu objevila fotografie pořízená loni Ahmadem Halabísazem, získal za ni čestné uznání. Zachycuje mladou ženu v Íránu, která navzdory předpisům tamního islámského režimu sedí na veřejnosti v západním oblečení.

Výhra nevadí, obálka ano?

Podle výkonné ředitelky WPP obě fotografie „dokumentují nespravedlnost“ a „nebezpečí, jemuž čelili jejich autoři i zachycené ženy“. Rozhodnutí neumisťovat Maloletkův snímek na obálku ročenky padlo brzy po ohlášení letošních vítězů a oba fotografové ho „pochopili a souhlasili s ním“. Maloletka deníku El País sdělil, že už při přebírání ceny viděl ročenku s jinou titulní fotografií než svojí a rozhodnutí si vysvětluje i on tím, že fotografie íránské ženy se méně pravděpodobněji dotkne citlivých osob.

Španělská fotoreportérka Sandra Balsellsová poznamenala, zda by takové rozhodnutí přišlo, i kdyby Iryna přežila. Považuje za divné, že porota měla dost odvahy na to, aby snímek z Mariupolu nechala vyhrát, ale pak ho „zneviditelnila“ tím, že souhlasila, aby nebyl na titulní stránce katalogu. Fotoreportéra Santiho Palaciose, oceněného World Press Photem v roce 2017, vede „maskování“ explicitních snímků k obavám, že se tím zastře pohled na svět z perspektivy fotožurnalistiky.

Na obálku se nedostala truchlící Somálka ani masakr v Libanonu

Kurátorka WPP Marika Cukrowski pro El País uvedla, že rozhodnutí o ročence 2023 odráží širší změnu, k níž dochází v posledních pěti letech. Soutěž se vyhýbá používání snímků, které explicitně zobrazují násilný obsah, ke komerčním účelům nebo k propagaci.

Ale už i v dávnější minulosti se několikrát stalo, že se vítězný snímek World Press Photo neocitl na titulní stránce ročenky. Například když v roce 1993 soutěž vyhrála fotografie dokumentující následky hladomoru v Somálsku. Vítězný snímek toho roku pořídil americký fotograf James Nachtwey a zobrazoval somálskou ženu nesoucí v náručí svého vyhladovělého syna k masovému hrobu.

Zveřejněn nebyl ani snímek rovněž amerického fotografa Robina Moyera z roku 1982, na němž byly zachyceny palestinské oběti masakru v Šabře a Šatíle během libanonské občanské války. V roce 1974 na obálce chyběla fotografie Orlanda Lagose z vojenského převratu v Chile. Vznikla ve chvíli, kdy z paláce vycházel socialistický prezident Salvador Allende, který se týž den zastřelil.

Kontroverzní pohřeb v Gaze i vrah v Ankaře

Na druhou stranu jsou snímky, které se třeba i na titulní stranu katalogu dostaly, ale ukázalo se, že by tam možná být neměly. Diskuse se strhla například kolem vítěze ročníku 2013. Švéd Paul Hansen porotu přesvědčil vypjatým momentem, na němž dva chlapce zabité při izraelském náletu nesou jejich strýcové na pohřeb ve městě Gaza.

Po vyhlášení vítěze se ozvala kritika, že dramatičnost okamžiku autor snímku posílil Photoshopem. To analýza odborníků vyvrátila, nicméně otázka, jaká míra postprodukční manipulace s fotografiemi je ještě únosná, zůstala.

Vítěz World Press Photo za rok 2016: Vrah ruského ambasadora v Turecku Andreje Karlova Mevlut Mert Altintas na místě činu
Zdroj: The Associated/Panos Pictures/Courtesy of World Press Photo Foundation/Handout via REUTERS/Burhan Ozbilici

Změnu kontroverze kvůli obsahu znamenala nejlepší fotografie z roku 2016. Autorem záběru, při kterém mu šlo o život, byl fotograf agentury AP Burhan Ozbilici. Spoušť mačkal ve chvíli, kdy na vernisáži v ankarské galerii zastřelil turecký policista ruského velvyslance Andreje Karlova. Šlo o pomstu za bombardování a dobytí severosyrského města Halab.

Střelcova tvář i postoj bezprostředně po činu odrážejí zuřivost a odhodlání – a označení snímku za nejlepší fotografii roku se zdálo problematické právě kvůli syrovému zobrazení fanatismu. Podle informací týdeníku Time vítězství prošlo při hlasování porotců těsnou většinou.

V roce 2015 byl ze soutěže diskvalifikován Giovanni Troilo. Fotograf pracující s živými modely přihlásil příběh Temné srdce Evropy z postindustriálního belgického města Charleroi. Ve skutečnosti snímky částečně pořídil v bruselském Molenbeeku. Hlavní cenu sice nevyhrál, ale zapření skutečnosti ho stálo první cenu v kategorii zaměřené na současné problémy.

Cenzura snímků LGBTQ+ v Maďarsku

Upozaďování letošního vítěze – fotografie z Mariupolu – podle některých poznámek nedává úplně smysl i z toho důvodu, že bez ohledu na explicitní obsah je Maloletkův snímek k vidění na výstavách World Press Photo po celém světě.

Při nedávné prezentaci v Maďarském národním muzeu v Budapešti to ale nebyl tenhle snímek, který by vzbudil pozornost. Tamní ministerstvo kultury rozhodlo o zákazu vstupu na výstavu lidem mladším osmnácti let z důvodu, že některé vystavené fotografie porušují zákon, jenž zakazuje zobrazování témat týkajících se sexuálních a genderových menšin nezletilým.

Vítěz z regionů jihovýchodní Asie a Oceánie v sekci Příběh: Home for the Golden Gays (Dům zlatých gayů)
Zdroj: World Press Photo/Hannah Reyes Morales

Muzeum po verdiktu ministerstva na svých internetových stránkách a při vstupu na výstavu umístilo oznámení s upozorněním, že výstava je přístupná pouze dospělým. Zároveň sdělilo, že nemá právo žádat po návštěvnících průkaz totožnosti, aby zjistilo jejich věk. Ministr kultury ředitele muzea odvolal a obvinil z nedodržování zákona.

Konkrétně vadila série filipínské fotoreportérky Hannah Reyesové Moralesové pořízené na Filipínách v domě The Golden Gays, který sdílejí senoři z LGBTQ+ komunity. Někteří gayové jsou vyfoceni s make-upem nebo v kostýmek nošených při drag shows. Podle ředitelky World Press Photo Džumany Zainové Churyové je to poprvé, co se výstava spojená s tímto oceněním setkala v Evropě s cenzurou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Animovaný Elio hledá ve vesmíru místo, kam patří

Elio, titulní hrdina nového filmu studia Pixar, je osamělý chlapec, jehož snem je odstěhovat se do vesmíru. To se mu také částečně povede, jak vypráví snímek i v tuzemských kinech.
před 14 hhodinami

Kvíz: Víte, co je fimfárum, ptydepe, a kde zazněl dřepkins?

Brněnské Divadlo Radost se v nejnovější inscenaci inspirovalo pohádkou Fimfárum. Název Werichova příběhu je přinejmenším povědomý asi většině lidí, ale co přesně znamená? Ověřte si v kvízu, jak dobře znáte významy i dalších smyšlených slov z českých filmů a knih.
před 15 hhodinami

John Malkovich se představí českému publiku

Americký hollywoodský herec John Malkovich je znovu v Praze, českému publiku se představí v inscenaci V samotě bavlníkových polí. Ve hře vystoupí o víkendu v Divadle Hybernia se svou litevskou kolegyní, a to hned dvakrát. V rozhovoru pro Českou televizi Malkovich vzpomínal na Prahu po sametové revoluci i setkávání s Václavem Havlem a Jiřím Bartoškou.
17. 6. 2025

Zemřel klavírista a československý rodák Alfred Brendel

V 94 letech zemřel v Londýně rakousko-britský klavírista, básník, malíř a esejista Alfred Brendel, který má na svém kontě interpretace Beethovenových či Schubertových skladeb. Rodák z někdejšího Československa, podle BBC jeden z nejvýznamnějších světových klavíristů, byl mimo jiné držitelem Řádu britského impéria.
17. 6. 2025

Rock for People oslavil jubileum se Sex Pistols i Linkin Park

Letošní jubilejní třicátý ročník Rock for People si nenechalo ujít přes padesát tisíc lidí, jimž pořadatelé naservírovali vystoupení kapel napříč žánry od punku přes rock až po metal. Během pěti dnů se tak na pódiu vystřídaly například Avenged Sevenfold, Slipknot, Sex Pistols, Linkin Park nebo třeba Guns N‘ Roses. Tato skupina dorazila jako hlavní hvězda bonusového narozeninového dne.
17. 6. 2025

Pley Boyz v Ostravě ovlivnila i subkultura nedobrovolného celibátu

Divadlo loutek v Ostravě uvádí autorskou inscenaci s názvem Pley Boyz. Pro tvůrčí tým byl velkou inspirací svět náctiletých chlapců a především komunita incelů, tedy okruh nedobrovolně společensky izolovaných jedinců, zejména mužů.
16. 6. 2025

Festival Naproti zviditelňuje téma homesharingu

Benefiční festival Naproti ve středočeských Nučicích propojuje kulturu s tématem takzvaného homesharingu, tedy sdílení péče a podpory rodin dětí s mentálním či kombinovaným handicapem. Cílem je problematiku zviditelnit a dát veřejnosti možnost pomoci těm, kteří to potřebují. Festival se letos koná potřetí.
14. 6. 2025

Operní Král Roger je v Brně rozpolcen mezi dvěma světy

Národní divadlo Brno poprvé na svém jevišti přestaví Krále Rogera – operu polského skladatele Karola Szymanowského Král Roger. Odehrává se na sicilském královském dvoře, kde příchod pastýře naruší zavedený řád tamních hodnot a vidění světa. V hudbě se promítají prvky impresionismu i arabské kultury.
13. 6. 2025
Načítání...