Přijde letos Ježíšek? Po tomhle vánočním kýči těžko!

Prvoplánovitým sentimentem zvlhlá, melodramatická díra do hlavy a (téměř) všechna vánoční klišé, o kterých jste kdy slyšeli a nestačili před nimi zdrhnout. To vše natlakované do jedné zbytněle láskyplné komedie o tom, že na mexickou graviditu je nejlepší adventní kopulace s chudým prodavačem kaprů z Kampy, za tichého přihlížení vydřeného Jezulátka a čerstvě narozeného Ježíška, kterého později prozřevší poběhlice odložila do malostranského betléma. Tohle tu fakt ještě nebylo!

A že už si s Vánoci leckdo odvážně zahrával. Ať už to byly bláznivě buranské Vánoční prázdniny, ulítlá rodinná fantasy Santa má bráchu nebo příšerná a zároveň nudná patlanina Santa Claus versus the Zombies. Za všechny nekonvenční svérázy si ovšem připomeňme fuckujícího Billyho Boba Thorntona, který jako drsný, cool bad Santa brutálním humorem likvidoval klasickou vánoční auru v nekorektní vánoční komedii Terryho Zwigoffa Santa je úchyl. Tehdy se ovšem hrálo na férovku (jak ostatně signalizoval již název filmu), přiznaná nadsázka balancovala na hranici dobrého vkusu, který pro leckoho představoval příliš ostrý kalibr, nešlo ji přehlédnout a téma nebylo bráno vážně a na rovinu se kostilo, pokud síly věčně namazaného Santy stačily.

Jenomže tady nikdo vánoční kouzlo likvidovat nechce ani náhodou a vše, co je předváděno, je bráno jako bytostná citovka smrtelně (či spíše vražedně) vážně. Nevyvedená a lepkavě melodramatická vánoční takškařice Přijde letos Ježíšek? totiž sází na jedno velké, univerzální a mezikontinentální vánoční mega kouzlo, které má tu výhodu, že se vlastně kdykoli může stát komuli cokoli, což je schéma, které je snem každého průměrného a zvláštní kreativitou neoplývajícího scenáristy. A ač je to evidentně nelogické a zjevně nepravděpodobné, neboť tohle je přece čas zázraků, kdy lze v záři vánoční hvězdy bezuzdně fabulovat a nenimrat se v kredibilitě ani logice vyprávěného.

Přijde letos Ježíšek? / Radúz Mácha
Zdroj: ČT24/Bioscop

A tak se může stát (spoilery jsou tu alespoň pro základní orientaci na místě), že se v adventním čase vrací emigrant José do staré vlasti, aby tu jeho dcera Penélope otěhotněla (ať již přičiněním zázraku Pražského Jezulátka, nebo účelovým pobytem ve Františkových Lázních), a rozjede tak nekontrolovatelný sled nečekaných setkání a bizarních událostí, které po nějaké době již nemá nikdo (v to počítaje režisérku i scenáristky) pod kontrolou.

Bez kamarádky náhody by tenhle slepenc nedržel nikdy dohromady a nedospěl nakonec k tomu, že někde v téhle chaotické spleti setkání, vztahů a turistických procházek vánoční Prahou Penélope skutečně otěhotní, z čehož se její hodný muž, který zůstal doma, upřímně raduje a také peníze za letenky nebyly úplně vyhozené. A je vymalováno! Po létech se tak potkávají lidé, kteří s tím již nepočítali, dávno nekonzumované vztahy se alespoň slabě, vánočně zatetelí, pečlivě skrývané tajemství vykoukne zpod peřiny, zdravý český ejakulát zvítězí za zvuku koled nad mexickou sterilitou a původně údajně ukradené Jezulátko se z humanitárních důvodů (nebo spíše jako odměna za plodnou kopulaci) prodá ve frcu.

Že je to pořád málo na jeden vánoční celovečerák? Tak se přihodí s předchozím vlastně nijak nesouvisející pseudo dickensovská mezihra, v níž se vánoční Prahou potácí padlá a nevděčná dcera, která skrze své odložené batole nalezne opět cestu ke svému ošoupanému tátovi. Kromě chatrného a zároveň přebouchnutého scénáře je hlavním problémem této klišoidní vánoční seance, že i to, co by mohlo působit úsměvně, se jeví jako nechtěně parodické, neboť je myšleno proklatě vážně. A tak má tentokrát Ježíšek pokaněný kožíšek těmi nejlepšími úmysly, které se ovšem poněkud minuly s cílem.

Autorské filmy mají tu nesmlouvavou vlastnost, že zásadní věci nemůžete na nikoho svádět. Nepochybně talentovaná a nepochybně to dobře myslící Lenka Kny toho jako režisérka a scenáristka chtěla prostě jedním dechem říci více nežli dané téma, formát a stopáž unesou. Dramaturgický problém (pakliže film nějakou skutečnou a nikoli pouze v titulcích uváděnou dramaturgii vůbec měl) byl založený již v námětu, který předpokládal exotické prolnutí mexické a české linie příběhu, a pokračoval „segmentovaným“ scénářem, kde je postupně hlavní dějová linie nahrazována dílčími epizodami na téma Jak o adventu otěhotnět s chudým prodavačem kaprů, Jak přežít setkání s bejvalkou, Jak si po třiceti letech zahrát na piáno se skoro nalezeným tátou nebo Jak pouliční ťápota nakonec k rodinnému štěstí přišla.

Přijde letos Ježíšek? / Igor Chmela, Danica Jurčová, Josef Abrhám, Aislinn Derbezová
Zdroj: ČT24/Bioscop

S touhle neústrojnou skládačkou, která má spíše charakter turistického průvodce vánoční Prahou, neudělá nic ani kvalitní casting v čele s populárním manželským tandemem Josef Abrhám – Libuše Šafránková, kteří se tu k sobě jen ostýchavě přiblíží, sympatickým modelovým tátou Igorem Chmelou, neúnavným organizátorem všech základních setkání Václavem Postráneckým, samotářsky vykořeněným Marianem Rodenem a v okrajové, kostelnické epizodě statujícím minizáporákem Pavlem Křížem, jenž tu vyvažuje fakt, že všichni jsou jinak sterotypně vlídní, milí, laskaví, přátelští, a když myslí, myslí to dobře. Mexický herecký import, jenž představuje Dolores Herediaová a Aislinn Derbezová, tu plní spíše roli exotického ornamentu, jenž má dodat projektu autenticitu, a jejich herecký přínos je spíše platonický.

Všichni ale musí absolvovat krkolomné scenáristické veletoče, z nichž nelze uniknout a kterým nelze vtisknout ví, než standardní aranžmá a rutinní vánoční interpretaci. A tak atmosféra pražských Vánoc dýchne spíše ze žánrových záběrů Alexandera Šurkala nežli vlastního, zbytněle rozvětveného příběhu, což rozhodně není zcela v pořádku. Když k tomu navíc přičtete brutální product placement (nekompromisní prostřih na budovu nejmenovaného supermarketu, který na Kampě určitě nenajdete) a tajemnou záři, jež měla zřejmě dodat pohlednicovým záběrům pražského Hradu vánoční kolorit, zbývá ze skromných pozitiv již snad jen hudba Michala Pavlíčka a úlevný pocit, že si od česko-mexických koprodukcí teď snad na nějakou slušnou dobu odpočineme. A to vskutku není příliš.

PŘIJDE LETOS JEŽÍŠEK? Česko/Slovensko/Mexiko 2013, 100 min., přístupný, 2D. Režie: Lenka Kny. Scénář: Karolína Dubová, Lenka Kny. Kamera: Alexander Šurkala, Daniel Jacobs. Hudba: Michal Pavlíček. Hrají: Josef Abrhám (José), Libuše Šafránková (Květa), Václav Postránecký (Ruda), Igor Chmela (Michal), Danica Jurčová (Veronika), Dolores Herediaová (Dolores), Aisilinn Derbezová (Penélope), Radúz Mácha (Martin), Pavel Kříž (kostelník), Marian Roden (Jaroslav). V kinech od 5. prosince 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 13 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...