Postní cyklus Patrika Hábla aneb Monumentální obhajoba obrazu

Jednou z chvályhodných vlastností Patrika Hábla je jeho vytrvalost, zaujetí, cílevědomost. Bez těchto atributů by se asi nikdy nedostal k realizaci ojedinělého a svérázného souboru obrazů pro velmi populární pražský kostel Nejsvětějšího Salvátora, spravovaný pozoruhodným a mediálně kladně přijímaným Tomášem Halíkem.

U Nejsvětějšího Salvátora totiž před několika lety obnovili starobylou tradici, umožňující nejen střídání obrazové výzdoby podle potřeby, ale také její zahalování zejména v postním období, kdy věřící mají jiné starosti a radosti než sledování nádherných boubelatých barokních výjevů ve svém kostele. Zahalování bylo buď doplněno, anebo pojato jako možnost dočasného jiného sdělení, jako prostor pro realizaci či představení nečekaných a nových realizací.

A tak se zde postupně objevily ty největší hvězdy současného českého výtvarného umění - návštěvníci i ojedinělí turisté (kostel se bohužel, podobně jako většina podobných pražských církevních budov, mimo bohoslužby z bezpečnostních důvodů uzavírá) se měli možnost potěšit díly Adrieny Šimotové, Václava Ciglera, Stanislava Kolíbala, Jindřicha Zeithammla či Václava Sokola, ale i jihokorejského umělce Choie Jeonghwy. Pro letošní půst kurátoři vybrali právě Patrika Hábla jako představitele mladší tvůrčí generace.

Obrazy Patrika Hábla v kostele Nejsvětějšího Salvátora
Zdroj: Patrik Hábl

Háblovi se podařilo vstoupit na tradiční místa chrámové malířské výzdoby zcela novým, vlastně svým pojetím agresivním způsobem. Své původní záměry pro prostorové instalace spolu s kurátory opustil a zahalil stávající malířskou výzdobu svými novými abstraktními díly, která lahodí oku, splývají nečekaně s prostředím, vybuzují divákovu fantazii a hladí duši i oko.

Háblovi se podařilo ve své vlastní tvorbě najít nový, nečekaný rozměr a směr, který udivuje nejen návštěvníky místa, ale i řadu nových obdivovatelů a znalců. Jako by toto obtížné a přitom samozřejmě povznášející zadání autorovi pomohlo k dynamickému vnitřnímu růstu, nalezení nových harmonií, výrazné změně doposud používaných výrazových prostředků. Zde použil v monotypech na velkoplošném papírovém podkladu jednoduché barevné kombinace v základu bílé, šedé, černé a zlaté, občas doplněné v detailu rudou či žlutou barvou.

Obrazy Patrika Hábla v kostele Nejsvětějšího Salvátora
Zdroj: Patrik Hábl

Jak říká trefně kurátor Norbert Schmidt: Obrazy, monotypy kombinované techniky Patrika Hábla na barokních oltářích zrušily adekvátně k postní době veškerou narativitu a podtrhly tichou vážnost této liturgické doby. Tam, kde dříve barokní architektura rámovala výjev Proměnění Páně, vidění sv. Ignáce u La Storty či smrt sv. Františka Xaverského na čínském ostrově San Čoan, nyní návštěvníkům nastavují svůj strukturovaný povrch abstraktní díla, která ho vtahují do sebe a zvou ke ztišení a meditaci.

S tím lze jen souhlasit, v souladu s Háblovým pojetím krajin vnitřních a vnějších lze potvrdit, že zvolený rukopis a řeč, nevtíravá nebarevnost a vlastnímu výkladu se nabízející abstraktní řešení skvostně rozšířily původní charakter kostelní výzdoby a nabídly zcela moderní a dynamickou strukturu, která byla barokním interiérem přijata v takřka milostném (a milosrdném) souznění. Tím, že se vlastní interpretaci děl i vzniklé atmosféře meze nekladou, se svým způsobem vylučuje subjektivní popis. Lze jej samozřejmě vytvořit, ale chvíle vlastních reakcí je natolik křehká, že ji není třeba pokoušet.

Obrazy Patrika Hábla v kostele Nejsvětějšího Salvátora
Zdroj: Patrik Hábl

O vlastních pocitech a nejistotách promluvil Hábl v rozhovoru pro Katolický týdeník: Od začátku jsem si uvědomoval, že intervence do interiéru chrámu je těžký úkol, protože každá proměna v něm bude oproti současnému stavu působit jako proměna k horšímu. Obával jsem se, že ji lidé nemusejí přijmout. Bylo také těžké navázat na linii předchozích intervencí, které byly velmi silné. Proto ta myšlenka zrála několik měsíců, než jsem se rozhodl pro přímý vstup do prostoru barokních maleb. Ale přeměna výpravných maleb v tiché krajiny, které vycházejí z mé dlouholeté malířské koncepce, se mi nakonec až tak nebezpečná nezdála. Naopak, ten nápad zcela koresponduje s posláním tohoto liturgického období – se ztišením, pohroužením do sebe, do vnitřních krajin, které v sobě každý máme, s rozjímáním.

Zkuste si i vy v letošním postním období nadávkovat určitý druh překvapení a zúčastněte se originálního popelce umělců v provedení, které v pražském prostředí takto ještě nikdy realizováno nebylo. Stojí to za to. A jméno autora si budete muset opravdu pamatovat.

Kurátoři malířské intervence: Norbert Schmidt a Petr Tej. Kdy a kde: kostel nejsvětějšího Salvátora, Křižovnické náměstí, Praha 1. Instalace je otevřená během pravidelných bohoslužeb nebo kdykoli po předchozí domluvě u pastorační asistentky Jany Pláteníkové: platenikova@farnostsalvator.cz. Výstava potrvá do velikonočních svátků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...