Popírání, hněv, smlouvání… Velmi autentický Animal Exitus

Spitfire Company, soubor experimentálního, fyzického a tanečního divadla, který na české scéně působí už řadu let, 9. června v programu festivalu Tanec Praha poprvé uvedla svou novou inscenaci Animal Exitus. Velmi tělesné dílo kombinuje expresivní pohyb, originální hudbu a netradičně pojatý mluvený text.

2 minuty
Animal Exitus - Spitfire Company tančí o traumatech
Zdroj: ČT24

Premiéra vznikla v koprodukci Tance Praha, drážďanského divadla Hellerau a bruselského divadla Les Brigittines, v nichž měli „Spitfiři“ rezidenční pobyty. Do tvaru, který se představil v divadle Ponec, se tedy inscenace dostala po měsících zkoušení a úprav. Režijně je pod ní podepsán Petr Boháč a celým tvůrčím procesem s ním prošly dvě performerky – Miřenka Čechová a Bára Látalová.

Před začátkem dostanou všichni v hledišti k zapůjčení sluchátka a k nim krátkou instruktáž. Možné je volit mezi dvěma kanály, na jednom z nich hraje hudba Davida Kollára, která představení doprovází, na druhém čte mužský hlas esej, kterou napsal Boháč. Hlavní inspirací pro ni i pro představení jako takové byl výzkum americké psycholožky Elisabeth Kübler-Rossové ze šedesátých let dvacátého století. Popisuje pět oddělených fází procesu, během nějž se lidé vyrovnávají se smutkem a tragédií, a to jak v případě diagnózy smrtelného onemocnění, tak v případě ztráty někoho blízkého nebo vlastně i jakékoliv jiné závažné životní ztráty.

Čím člověk, který je vystaven traumatu, prochází a jaká linie tedy tvoří podstatu inscenace? Nejprve je to popírání a šok – dotyčný se brání a nechce se smířit se situací, která nastala. Ve chvíli, kdy zjistí, že daný stav stále dokola popírat nemůže, přichází hněv a agrese. Následuje fáze smlouvání, která je plná naděje, že smrt lze oddálit či odložit, a tu pak zákonitě střídá deprese – období při kterém si dotyčný projde tím nejhlubším smutkem. Závěrečným stádiem je pomyslné smíření a nezbytné vyrovnání se s mezní situací.

Animal Exitus
Zdroj: ČT24/Tanec Praha/archiv Spitfire Company

Dominantou jeviště je jakýsi veliký průhledný box se živým stromem uprostřed. Performerky jsou v této skleněné potemnělé krychli zavřené jako zvířátka v teráriu. Pozorujeme dvě zářivě bílá, téměř obnažená těla žen, jež jsou vydány všanc dění, napospas osudu, který nelze nikterak zvrátit. Musí si chtě nechtě projít jednotlivými fázemi stejně jako každý, kdo je vystaven nějaké zásadní traumatizující životní události, ať už z úst lékaře slyší konečnou diagnózu a tragédie se týká přímo jeho, nebo kohokoliv z jeho blízkých.

Traumata v kostce: smrt i narození

Byť pohyb nevyjadřuje polopatě slova eseje, dění v té krabici souzní s tím, co slyšíme ve sluchátkách. Tanec z textu a jeho významu vychází a autor zkoumá reakce, které v lidském těle vyvolávají jednotlivé fáze procesu. Na diváky po celých pětapadesát minut bezprostředně a z velmi důvěrné blízkosti útočí naléhavost a bezvýchodnost situace. Nerovný boj člověka se sebou samým a tíživá existenciální úzkost soustavně jitří emoce a budí chvílemi až hrůzu. Mezi hluboké rány v lidském životě patří dle Petra Boháče nejen smrt, ale i narození, které vnímá jako jakési vyhoštění z jednoty. I tomu se tedy krátce věnuje a na jednu stěnu krychle v začátku i závěru promítá ultrazvukové záběry ještě nenarozeného dítěte v matčině lůně.

Animal Exitus je dílo, které je divácky velmi náročné a vyžaduje po obecenstvu určitou míru připravenosti a poučenosti. Jeho návštěvník by měl být rozhodně otevřený experimentálnějšímu divadlu. Hodinový vodopád myšlenkově bohatých obrazů doprovázených slovy je obtížný na vnímání, závažné téma však ve své podstatě rezonuje s každým. Tahle nekonvenční inscenace nabízí velmi autentický zážitek.

Animal Exitus
Zdroj: ČT24/Tanec Praha/archiv Spitfire Company

Reprízy zařadil festival Tanec Praha do programu plzeňské (11. 6.) a jihlavské (13. 6.) části. Spitfire Company chce také skleněnou kostku přenést z jeviště do veřejného prostoru a postupně vtáhnout do jejích útrob i diváky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...