Pavel Haas Quartet shlíží z Gramophone

Praha - Jedním z nejlepších hudebních souborů na světě se v posledních letech stalo kvarteto Pavla Haase. Po mnoha cenách na prestižních festivalech se dostali i na titulní stranu nejnovějšího čísla renomovaného britského měsíčníku Gramophone. Cesta na titulní stranu britského časopisu Gramophone byla pro kvarteto Pavla Haase přímo raketová. V roce 2004 vyhráli významnou soutěž ve Florencii a otevřely se jim dveře do světa. „Důležitý je výběr lidí, jejich mentalita, pracovitost, lidi v kvartetu si prostě musí sednout. I když problémy jsou v každém kolektivu, je potřeba najít schopnost je řešit,“ prozrazuje recept na úspěšnou spolupráci violoncellista Peter Jarůšek.

V současné době hraje těleso ve složení Veronika Jarůšková (1. housle), Eva Kárová (2. housle), Pavel Nikl (viola), Peter Jarůšek (violoncello). U pultu druhých houslí se již dříve vystřídaly Kateřina Gemrotová a Marie Fuxová.

Čtveřice prorazila s českou hudbou Leoše Janáčka a Pavla Haase - Janáčkova žáka, který v roce 1944 zahynul v Osvětimi. Zatím posledním velkým úspěchem tělesa byla prestižní hudební cena na mezinárodním veletrhu gramofonového průmyslu (MIDEM) v loňském roce. Nově nyní nahráli album s hudbou Sergeje Prokofjeva.

Pavel Haas Quartet: Veronika Jarůšková a Peter Jarůšek v Událostech, komentářích (zdroj: ČT24)

„Prokofjev složil pro kvarteto jen dvě skladby, takže na našem CD je vlastně kompletní jeho dílo pro smyčce. Je to strhující muzika plná nápadu a mladického elánu. Moc nás to bavilo a myslím, že to bude bavit i posluchače,“ říká Jarůšek. „Kvartetní Prokofjev není moc často hraný ani nahrávaný, což si myslíme, že je škoda. Také z toho důvodu jsme po tom sáhli, aby i širší spektrum posluchačů mělo možnost tak dobrou hudbu slyšet,“ doplňuje violista Pavel Nikl.

I letos Kvarteto Pavla Haase čeká rok plný koncertování, za sezonu odehrají kolem sedmdesáti koncertů. V kalendáři například mají měsíční turné po Austrálii.

Z anotace na CD Pavel Haas Quartet - Prokofjev

Do psaní svého prvního kvartetu se Prokofjev pustil roku 1930 během svého amerického pobytu na základě objednávky Washingtonské kongresové knihovny. V „klasicky“ vyznívajícím díle se mísí nepřeslechnutelná inspirace Beethovenovými kvartety s prokofjevovskou pichlavostí a lyrikou. Duo, napsané pro změnu v Paříži, je nenápadné, ale mistrovské dílko a vedle Bartókových 44 houslových duet patří k vrcholům svého žánru. Druhý kvartet pak vznikl roku 1941 „v závětří“, na Kavkazu, kam sovětská vláda do bezpečí před válečným běsněním odsunula skladatele s jejich rodinami. Muzikalita a mladistvá dravá energie činí z Pavel Haas Quartet ideálního tlumočníka těchto skvostů Prokofjevovy komorní tvorby. „Haasovci“ představují Prokofjevovo kvartetní dílo s mimořádným temperamentem a muzikalitou.

Načítání...