Norman, duchové a tajemství starobylé kletby

V tomhle animovaném světě jsou normální takové věci, ze kterých by jednomu jeblo. S mrtvou babičkou tu můžete mluvit, dokud vám odpovídá, a s mrtvým psem si můžete hrát, aniž byste ho museli vykopávat. Čarodějnická kletba žene mrtvé z hrobů a zastavit je může jen kluk se ztopořeným hárem, Norman. A musí to udělat dřív, než zombíci vletí do městečka a sežerou lidem mozky, čehož se nemusí bát jen vylízaná paka s dutou hlavou, která žádný mozek nemají.

Dokážete si ještě vzpomenout na hustou oscarovou duchařinu podle M. Nighta Shyamalana Šestý smysl? Možná jste ještě nezapomněli na zvláštně ujetého osmiletého kluka z Filadelfie Cola Seara, který tehdy viděl děsivé duchy, jejichž podoba byla poznamenána tím, jak jako lidé odešli z tohoto světa (což je zvlášť výživné třeba v případě hocha, který má hlavu prostřelenou brokovnicí). Ostatně Cole z toho byl docela na větvi, protože zpočátku nebylo zcela jasné, zdali tyhle přízraky přišly primárně opruzovat a strašit nebo tak nějak po svém žadoní o pomoc.

Jenomže Cole Sear měl vlastně docela klliku, protože ho jistil zkušenostmi omlácený psycholog Bruce Willis alias Malcolm Crowe, který to má v hlavě srovnané, jen tak z něčeho nemá bobky, a tak dokáže vzít ledacos na sebe. V tomhle případě je na to ale animák Norman docela sám (malá parta, která ho bekuje, se nedá moc počítat) – a zároveň je jediný, kdo může poslat sedm vykořeněných zombíků zpátky do hrobu a vybuzenou čarodějnici ukecat, aby mírumilovně vysublimovala tam, kde ji pohřbili, protože to je docela dobré místo na spaní…

Ten, který umí mluvit s mrtvými

Výjimeční a výluční to ve společnosti normálních a obyčejných nemívají snadné. Tak jako divný cíťa Norman, který prudí tátu tím, že si věčně něco vykládá s mrtvou babičkou a ve škole má pochybnou pověst cvoka a duchoblba, který se kamarádí s přejetými psy a oživlými mrtvolami. S takovouhle pověstí se nestanete miláčkem spolužaček, vůdcem třídy nebo králem dětských mejdanů, a tak jediným, kdo ho bere, je tlusťoch Neil, se kterým se také nikdo nekamarádí a s nímž vytvořil duo místních looserů, jejichž základním životním rozměrem je latentní šikana ostatních, tupých a nechápajících.

A pak je tu ještě Normanův divný strejda, který dobře ví, že čarodějnická kletba je skutečná a bude záhy naplněna, a jediný, kdo ji může odvrátit, je tenhle vydřený kluk, který na to na první, druhý i všechny další pohledy ale rozhodně nemá. Ale to neznáte Normana, který vycítil, že může překročit vlastní stín a stát se hrdinou. A tak to prostě učinil. Ze strejdovy mrtvé (a tudíž již lehce zapáchající ruky) vyrval kouzelnou knihu pohádek, na které čarodějnice ujíždí, ale hlavně pochopil, jak se jí to kdysi stalo.

Že totiž žila byla jednou jedna malá holčička, co byla jiná než jiní. A proto byla hodně smutná a moc osamělá. Lidé, kteří jí nerozuměli, se jí báli, hodně jí ublížili a děsně ji tak nasrali. Kdo se jí může divit, že se z ní pak stala brutální čarodějnice, která jim to chtěla vrátit i s úroky a nějak zapomněla, jak jí kdysi máma vyprávěla pohádky a že (kromě hajzlů, kterých je opticky vždycky víc) existují i hodný lidi. Že je vždycky někdo, kdo na tebe myslí, a pak už záleží jen na tobě, jak tahle pohádka dopadne.

A tak Normanovi došlo, že je to už jenom na něm a že musí udělat něco, co se před ním nikdo neodvážil…

Ne úplně normální Norman

… přichází na velká plátna multiplexů tak trochu starosvětsky a zároveň roztomile, neboť v éře digitálních animákových vypalovaček sáhli jeho tvůrci ke klasické loutkové animaci, z níž na vás dýchne kouzlo neodbyté a vymazlené rukodělné práce, protkané jen občasnými a vlastně spíše okrajovými CGI efekty. Je to na pohled příjemné, úctyhodně vypiplané a poctivě odvedené „stop motion“ (prolínané moderními technologiemi), na které je radost se podívat, navzdory tomu, že některé figurky vypadají vysloveně hnusně.

A dívat se mohou děti i dospělí, neboť každé z těchto skupin dává Norman - tu více, tu méně - co její jest. Dospěláky dostává ilustrativními odkazy a neskrývanou chválou béčkového hororu, k němuž přibalil docela slušnou porci inteligentního černého humoru, a současného, otrlého dětského diváka bude určitě bavit hustá hororová atmosféra, ale zejména ústřední hrdina, do něhož se dokáže projektovat a jehož jinakost je to, po čem (již od školky) sám prahne.

A oběma skupinám by mohlo vyhovovat i tempařské aranžmá a sympatická, třiadevadesátiminutová stopáž, která jim nedává pořádnou šanci začít se nudit. A to ani v závěrečných, didaktických pasážích s poselstvímů o tom, že z otloukánků se mohou vyklubat hrdinové, být výjimečný se vyplácí, nebýt jako oni znamená přestat jim to vracet a touha být pochopen by měla být vyslyšena, jinak může někdo dostat pořádně přes držku.

V duelu Norman kontra duchové nejsou vlastně (téměř) žádní poražení, všichni se nakonec nějak srovnají v očekávaně smířlivém finále, které sice nepřekvapí, ale je skousnutelné, stejně jako slušný český dabing a sem tam problesknuvší a v zásadě nepřekážející 3D.

Mrtví přicházejí

… a vy se začínáte mírně bát a současně natěšeně usmívat. Je to totiž příjemné setkání s barvitými nemrtvými (kteří to kdysi podělali a teď za to platí) a tímhle pošahaným samorostem Normanem, který se režijnímu tandemu Chris Butler – Sam Fell hodně povedl. A užívat si ho mohou nejen ti, kteří by si ještě rádi pokecali s mrtvou babičkou (nebo někým, kdo tu již není a komu kdysi nestačili všechno říci).

Všechno je zase jak má být. Z čarodějnice je znovu jen divné, nevinné děvčátko, jež odešlo do limbu, z divného Normana podivuhodný hrdina, který to dal, na hřbitově vládne patřičně mrtvolný klid a Normanův táta opatrně usedá na gauč, neboť tuší, že vedle něj roztomile hnípá mrtvá babička a trpělivě čeká, jestli přijde někdo, kdo ji uvidí a uslyší a s kým by mohla hodit řeč. No řekněte, není to milá a zábavná společnost? A nezdá se vám, že by to někdy mohlo být mezi duchy lepší nežli mezi živými?

NORMAN A DUCHOVÉ / PARANORMAN. USA 2012, 93 min., český dabing, přístupný, 2D+3D. Režie: Chris Butler, Sam Fell. Scénář: Chris Butler. Kamera: Tristan Oliver. Hudba: Jon Brion. Hrají: Jiří Köhler/Kodi Smit-McPee (Norman Babcock, hlas), Martin Draxler/Tucker Abrizzi (Neil, hlas), Terezie Taberyová/Anna Kendricková (Courtney Babcocková, hlas), Michal Holán/Casey Affleck (Mitch, hlas), Oldřich Hajlich/Christopher Mintz-Plasse (Alvin, hlas), Kateřina Petrová/Leslie Mannová (Sandra Babcocková, hlas), Otakar Brousek ml./Jeff Garlin (Perry Babcock, hlas), Marcela Nohýnková/Elaine Stritchová (babička, hlas). V kinech od 6. září 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 15 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...