Nejstarší konzervatoř ve střední Evropě je Pražská

Praha - Dvě stě let na den přesně uplyne 24. dubna od zahájení výuky na Pražské konzervatoři. O významu této po pařížské předchůdkyni druhé nejstarší školy svého druhu na světě a nejstarší ve střední Evropě svědčí i to, že jubileum bylo zařazeno mezi světová výročí UNESCO na rok 2011. Oslavy zahájilo už předloni 200. výročí vydání zakládací listiny konzervatoře, jejímž nejslavnějším ředitelem byl Antonín Dvořák. Vrcholem oslav bude nadcházející vystoupení Symfonického orchestru Pražské konzervatoře na zahájení Pražského jara pod taktovkou Jiřího Bělohlávka.

„Aby hudbu v Čechách zase povznesli…“

Necelé čtvrtstoletí po proslulé mozartovské době Praha zaznamenala značný úpadek úrovně orchestrů i operních společností, v nichž převládali špatně vyškolení amatéři. Proto „aby hudbu v Čechách zase povznesli“, spojili se hudbymilovní šlechtici, mezi nimiž byla jména jako Nostic, Vrtba, Šternberg, Clam-Gallas či Pachta. Na srdci jim ležela výchova orchestrálních hráčů, a tím i zvelebení veřejně provozované hudby.

6 minut
200 let konzervatoře
Zdroj: ČT24

Jejich provolání z 25. dubna 1808 se stalo přímým impulzem k založení školy a je také považováno za zakládací listinu konzervatoře. V době napoleonských válek však trvalo dva roky, než byla 31. března 1810 ustavena Společnost pro zvelebení hudby v Čechách, jejíž péčí bylo založeno conservatorio (podle italských hudebních škol). Výuka pak byla zahájena 24. dubna 1811.

„Byla to jediná profesionální hudební škola v českých zemích. Na tomto hudebním základě vzniklo posléze celé hudební školství. Konzervatoř vznikla pro výchovu orchestrálních hráčů a postupně se nabalily další obory,“ vysvětlil bývalý ministr kultury Václav Riedlbauch, který na Pražské konzervatoři studoval hru na akordeon a skladbu.

Obory

Nejdřív se vyučovala hra na orchestrální nástroje, později se přidal zpěv (1817), poté klavír, varhanické oddělení a skladba. Až v roce 1919 vzniklo dramatické oddělení, které se po druhé světové válce přeměnilo na DAMU, jednu ze součástí Akademie múzických umění, která převzala a rozšířila úkoly takzvaných mistrovských škol konzervatoře. Na současné konzervatoři se vyučují všechny umělecké obory, včetně populární hudby, kromě tance. Původní taneční oddělení se v roce 1980 stalo samostatnou taneční konzervatoří.

Zlatá éra konzervatoře: Dvořák a jeho žáci

Od prvních desetiletí svého trvání si Pražská konzervatoř získávala zvučné renomé. Její symfonický orchestr provedl například poprvé v Čechách Beethovenovu 9. symfonii, orchestr oceňovali Hector Berlioz, Richard Wagner či Ferenc Liszt. Slávu zdejší české houslové školy šířili světoví virtuosové jako „druhý Paganini“ Josef Slavík, Ferdinand Laub, František Ondříček, Jaroslav Kocian či Jan Kubelík.

Zlatou éru škola zaznamenala na přelomu 19. a 20. století. Ústavem prošla plejáda uměleckých osobností, ať profesorů, či absolventů. Byli mezi nimi Antonín Bennewitz, Otakar Ševčík a především Antonín Dvořák, který v letech 1901 až 1904 stál v čele konzervatoře. „Nijak se do toho nehrnul, měl své práce dost - skládal, dirigoval, jezdil po světě,“ dodává Václav Riedlbauch. Poté, co funkci ředitele přijal, získala instituce ještě větší věhlas. „Dvořák konzervatoř svým jménem zaštítil. To, že v jejím čele stojí taková světově uznávaná persona, ji ohromně posílilo,“ vysvětlil Riedlbauch. (O místo ředitele se, jen pro zajímavost, ucházel i jiný slavný český skladatel - Bedřich Smetana, a to v roce 1866. Tehdejší  konkurzní komise však dala přednost řediteli varhanické školy Josefu Krejčímu.)

Mezi Dvořákovy nejznámější žáky patřili skladatelé Oskar Nedbal, Franz Lehár a zejména Josef Suk a Vítězslav Novák. Pedagogicky tu působili také skladatelé Josef Boleslav Foerster, Jaroslav Křička, Alois Hába, dirigent Václav Talich. Studoval tu Rudolf Friml, Bohuslav Martinů, kterého však pro záškoláctví vyloučili, dirigent Karel Ančerl či Rafael Kubelík. Svým talentem se tu prosadil rovněž známý Jaroslav Ježek.

Budovy

Po zahájení prvního školního roku se učilo v bytech profesorů podle osnov vypracovaných prvním ředitelem Bedřichem Dionýsem Weberem. Až na podzim 1811 získala škola střechu nad hlavou a na dlouhá desetiletí se usídlila v dominikánském klášteře sv. Jiljí. V letech 1884 až 1918 sídlila v budově Rudolfina. Poté, co ho přepustila parlamentu, působila nějaký čas v benediktinském klášteře a také v bývalém chemickém ústavu v Trojanově ulici. Nakonec zakotvila Na Rejdišti, kde má adresu dodnes. Budova konzervatoře prošla rozsáhlou rekonstrukcí a nedávno v ní byla otevřena nová koncertní sál (novou hudební síň tak získalo centrum Prahy po více než sto letech) a také divadlo.

Dalších dvě stě let?

Za 200 let své existence konzervatoř vychovala takřka celou českou hudbu. Studovali tu také prakticky všichni nejvýznamnější herci i zpěváci novodobé historie. Současná konzervatoř úspěšně navazuje na slavnou tradici. „Konzervatoř je dobrá věc, i když někteří škarohlídi říkají, že je přežilá. V mezinárodních soutěžích, ať už u nás, nebo v zahraničí, naši studenti - a nejen Pražské konzervatoře, i jinde je úroveň vynikající - obstojí. To je podle mě jasné kritérium,“ domnívá se Riedlbauch.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 1 hhodinou

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 7 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
včera v 10:00

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
včera v 08:00

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...