My Romové jsme tady, připomíná výstava ke stoletému soužití s republikou

Historická fakta, ale i emoce se snaží zprostředkovat výstava, která se věnuje stoletému soužití Romů a české majority. Na Staroměstské radnici provede návštěvníky životem romské menšiny od první republiky až po současnost. Výstava je prvním projektem nového spolku Muzeum romského národního obrození. Podle jeho spoluzakladatele, hudebníka Vojtěcha Lavičky, je cílem instalace znovu rozproudit celospolečenskou debatu a připomenout, že Romové mají co nabídnout českému státu, jehož jsou součástí.

Na výstavu zve plakát, kde jsou vyobrazeny černé vrány a bílá holubice. Co symbolizují?

Jde o výsek z většího obrazu, kde kupodivu Romy zobrazují bílé holubice a většinu naopak ti tmaví, útoční ptáci. Je to metafora toho, že Romové se neustále, napříč různými obdobími potýkali s nevraživostí.

Co chce výstava ukázat?

Smyslů výstavy je více a souzní trochu i s tím, proč vzniklo Muzeum romského národního obrození. O Romech se toho pořád poměrně dost píše v negativních konotacích, ale s Romy je spojeno i spoustu kladných, zajímavých věcí a myslím si, že inspirativních. Tedy chceme ukázat, co můžeme ostatní společnosti nabídnout, seznámit lidi také s naší historií.

Zároveň míříme do našich řad, protože Romové by měli být hrdým národem, obzvlášť v Evropě, která se hodně nacionalizuje, a je důležité vědět, proč mám být hrdý a co je na romském národu skvělého. A skvělé je, že jsme svobodní a mírumilovní. Což u ostatních národů ne vždycky je. 

Výstava je rozdělena do pěti částí, začíná dobou první republiky. Jak se tehdy Romům žilo? 

Úplně jinak než všem ostatním. Romové v první republice nebyli nikdy rovnoprávnými občany. Měli speciální průkazy totožnosti, tzv. cikánské legitimace, kde museli mít otisky prstů. Měli omezený pohyb, měli zákaz vstupu do měst. Snaha o integraci byla ojedinělá. První republika tedy nebyla moc šťastné období pro Romy. To se na výstavě návštěvníci také dozvědí, třeba z fotografií Josefa Kolarčíka-Fintického. 

Situace Romů se ještě zhoršila za druhé světové války, jak připomíná druhá část výstavy. Předpokládám, že se v ní lidé dozvědí o koncentračních táborech pro Romy v Letech u Písku ale i třeba v Hodoníně u Kunštátu, který je možná méně známý. 

Pojali jsme toto období  trochu jinak – spíš jako zážitkovou část. Dneska když si sednete ke Googlu a budete chtít něco zjistit o Letech u Písku, je to otázka chvilky. Ale my se snažíme přenést tu emoci, kterou lidé v koncentračních a internačních táborech zažívali. Vytvořili jsme proto „tunel smrti“, kde mají návštěvníci možnost zažít pocit stísněnosti a obavy o vlastní život. 

Třetí část se věnuje období komunismu, kdy na Romech probíhaly doslova sociologické experimenty. Co konkrétně se dělo?

Lidé se hromadně stěhovali. V padesátých letech se osidlovaly Sudety, bylo potřeba, aby tam někdo pracoval, takže pobíhali náboráři po východním Slovensku a snažili se přetáhnout východoslovenské Romy do Čech, což se dařilo.  V roce 1965 kvůli zákonu o rozptylu a poměrném zastoupení obyvatelstva ve všech okresech se opět stěhovalo, bylo dokonce přesně dané, z kterého kraje do kterého kraje. To zpřetrhalo rodinné vazby. Pak jsou tady zvláštní školy, kvůli nimž vyrostl národ nekvalifikované pracovní síly, protože více než osmdesát procent dětí do nich chodilo.

Je toho mnoho a každý socialistický experiment nás uvrhl o něco níže. Možná jsme si trošku polepšili materiálně, měli jsme práci a už jsme netrpěli hlady, ale z hlediska mentálního rozvoje to byl naopak krok dolů.

8 minut
Rozhovor s Vojtěchem Lavičkou: Je načase zase říct, že my Romové jsme tady
Zdroj: ČT24

Po roce 1989 dostali Romové možnost se více zapojovat do společnosti. Tomuto období je věnována největší část výstavy. 

Devadesátá léta nabídla hned několik historických milníků. Především jsou Romové poprvé zastoupeni v zákonodárném sboru – ve Federálním shromáždění. Romská občanská iniciativa měla osm svých poslanců. Vznikla katedra romistika, působila druhá generace romských literátů, rozvíjela se romská hudba. Zkrátka skutečné romské národní obrození.

Po roce 2000 pak ale přichází jistý útlum, a je načase opět nastartovat společenské změny a říct: My Romové jsme tady, my vám máme co dát, chceme se zajímat o svůj osud i osud celého českého národa, českého státu, protože my jsme jeho součástí.

Jak bude výstava pokračovat po skončení v Praze? 

Nechceme být muzeem kamenným, chceme být muzeem živým, které bude putovat tak, jako Romové vždycky putovali. Chystáme výstavy v Ústí nad Labem, Liberci, Ostravě a už od Romů z různých regionů přicházejí další žádosti. Takže věřím, že příští rok budeme vystavovat i na Slovensku, kde je o projekt veliký zájem.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
před 18 hhodinami

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
před 21 hhodinami

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
včera v 10:10

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025
Načítání...