Natáčí se první celovečerní film, který vzniká unikátní technologií – animací malby na skle. Snímek Přes hranici vypráví příběh dvou sourozenců, kteří utíkají z nejmenované východoevropské země a hledají nový domov. I samotný film, který koprodukuje Česká televize, vzniká přes hranice. Polovina se animuje v Praze, zbytek pak ve Francii a Německu.
Malované na skle. Chystaný celovečerní film se dostává přes hranici animace
I když v příběhu urazí hlavní hrdinové na cestách několik set kilometrů, práce na filmu se ve skutečnosti pohybuje po milimetrech. „Je třeba si dávat pozor na prach a mastnotu, kterou po sobě olejová barva zanechává,“ popisuje jeden z možných problémů animátorka Anna Paděrová.
Za jeden den vytvoří animátorky vteřinu a půl filmu. Zhruba osmdesátiminutový snímek tak zabere rok a čtvrt práce. Celkem na něm pracuje osmnáct animátorů.
„Obrázky působí nadčasově. Věci nejsou zachyceny realisticky, ale skutečně jako malba na plátně,“ domnívá se francouzská filmařka Florence Miailheová, v jejíž režii snímek vzniká, že se všechna ta práce vyplatí.
Podle tvůrců se film lehce přibližuje snímku S láskou Vincent, nominovaného na Oscara. Příběh o malíři van Goghovi byl ale natočen kombinací animace olejomaleb a hraného filmu. Pouze malbou na skle dosud celovečerní film nikdo neanimoval. „Nikdo to nikdy nezkusil a v tom je to okouzlující cesta do neznáma, kterou uvidíme na samotném závěru, až přijde film do kin,“ očekává producent Martin Vandas.
Dojít do cíle by měli jak hlavní postavy příběhu, tak i samotní animátoři příští rok v dubnu. Před dvěma lety v česko-francouzské koprodukci vznikl malbou na sklo také film Lucie Šimkové-Sunkové. Její Strom byl ale krátkometrážní.