Praha – Zásadní realizace a projekty architektů Věry a Vladimíra Machoninových – obchodní dům Kotva, Dům bytové kultury v Praze, lázeňský hotel Thermal v Karlových Varech nebo budovu českého velvyslanectví v Berlíně – představuje výstava Věra a Vladimír Machoninovi 60'/70' v pražské Galerii Jaroslava Fragnera. Název napovídá, že nejde o komplexní retrospektivu, ale o výběr z díla tohoto manželského a architektonického páru. Záměrem je mimo jiné ukázat, že hromadné spojování veškeré architektury 70. let s komunistickým režimem nemá opodstatnění.
Machoninovi - pojítko mezi Kotvou, Thermalem a režisérem Krejčou
60. a 70. léta představují v práci manželů Machoninových vrcholné období. Budovy, které tehdy vznikly, ukazuje výstava na dobových fotografiích, aby návštěvníci mohli srovnat jejich původní a současnou podobu. Impulsem k uspořádání výstavy byl právě stav objektů projektovaných Machoninovými po více než třicetiletém provozu, kdy jim uškodily rekonstrukce.
Například v případě Domu bytové kultury manželé Machoninovi pracovali v architektonickém prostředí jako inovátoři. Byli obeznámeni s materiály z tehdejších výzkumných ústavů a byli je také schopni na své stavby aplikovat. Tak vznikl obklad z předrezavělého plechu Atmofix. Materiál vyvinutý původně pro extrémní podmínky Sibiře byl použit jako fasádní prvek a přispěl tak k neobvyklému architektonickému výrazu domu.
Exteriér i interiér
„Vnější prostory vždy prostupují do interiérů staveb. Hranice mezi interiérem a exteriérem je částečně setřena různými atrii a terasami. Charakteristické je pro ně také horizontální členění, kdy jsou jednotlivá patra koncipována jako samostatné bloky,“ říká o rukopisu manželů Machoninových kurátor výstavy Pavel Směták. Architektonické projekty byly doplňovány i o návrhy interiéru, pod nimiž je podepsána Věra Machoninová.
„Na výstavě je k vidění nábytek z Thermalu, z velvyslanectví v Berlíně a pozůstatky z původního vybavení Domu bytové kultury – obložení zrušeného kinosálu a poslední dochovaný kus ze soupravy ohýbaných thonetovských židlí,“ doplnil kurátor.
Zlatá šedesátá / normalizační sedmdesátá
Nejvýznamnější projekty vytvořili Machoninovi ve svém Architektonickém ateliéru Alfa na konci 60. let. Zvítězili v několika veřejných architektonických soutěžích – kromě už zmíněných budov také například na obchodní dům Kotva na pražském náměstí Republiky –, k realizaci staveb podle jejich návrhů však už došlo v období, kdy manželé měli omezenou jak architektonickou, tak publikační činnost. Zákaz trval od počátku 70. let až do sametové revoluce, krátce po ní, v roce 1990, však Vladimír Machonin zemřel.
Na výstavě se zájemci mohou seznámit s originály a reprodukcemi dobových i současných fotografií, plánů a kreseb. Připravena je i projekce, soutěžní model lázeňského areálu v Karlových Varech, model obchodního domu Kotva nebo projekt rodinného domu režiséra Otomara Krejči.
Nezasloužené výtky
Přestože jejich stavby mají v historii architektury jistě své místo, ne vždy sklízely ovace – především v očích veřejnosti. Podle kurátora Pavla Smětáka jde ale často o kritiku nezaslouženou. Například v případě hotelu Thermal, který místní často označují za krabici od bot nebo panelák uprostřed Varů.
„Karlovarští nemohou Thermalu odpustit, že před jeho výstavbou bylo demolováno několik domů a škola, přestože to, že škola bude zachována, bylo v soutěžních podmínkách. S tím, že se bude bourat, vlastně přišli funkcionáři Karlových Varů až v průběhu výstavby hotelu. Zůstal tak izolován uprostřed parku a jeho poloha je trošku nešťastná,“ vysvětlil.
Kde a kdy: Galerie Jaroslava Fragnera, Praha; od 22. 12. 2010 do 30. 1. 2011.