V londýnské Národní galerii začala jedna z hlavních výstavních událostí letošního roku. Na pětasedmdesáti dílech popisuje vztah předního francouzského impresionisty Clauda Moneta k architektuře.
Leknínů už bylo dost. V Londýně vystavují Monetovy Benátky, Paříž i Westminster
Vedle přírody maloval Monet i benátské kanály, pařížské ulice nebo londýnský parlament. Právě na tyto motivy se aktuální výstava soustředí. Architekturu a přírodu používal slavný impresionista podle kurátora výstavy Richarda Thomsona k vyjádření protikladů. „Například aby zdůraznil barevný kontrast červené střechy a zelených listů,“ podotýká.
„Někdy ale používal budovy jako zrcadla, v nichž se odráží světlo. Když třeba maloval železniční nádraží nebo nový most, byly pro něj budovy měřítkem moderny,“ pokračuje v popisu Monetova malířského využití architektury kurátor. „Architektura u něj má téměř psychologický efekt,“ domnívá se.
Vysoká umělecká hodnota i vstupné
Více než čtvrtina vystavených prací pochází ze soukromých sbírek. Nikdy předtím nebyly tyto obrazy představeny veřejnosti. Kromě umělecké hodnoty ale nová instalace budí rozruch i vysokým vstupným, které se vyšplhalo na 22 liber (zhruba 640 korun), což podnítilo diskusi o ekonomickém postavení britských galerií a muzeí.
Umělecké instituce si stěžují na nízkou státní podporu. Vysokým vstupným u návštěvnicky atraktivních výstav prý vyrovnávají ztráty kvůli bezplatnému vstupu do stálých sbírek, který musí návštěvníkům umožnit.