„A pak usnu a vstanu,“ zpívala Zuzana Navarová ve své písni Andělská. Stejná slova se stala dvacet let po její smrti názvem inscenace, kterou Klicperovo divadlo v Hradci Králové vzdává poctu této tamní rodačce.
Klicperovo divadlo ukazuje „barvy všecky“ Zuzany Navarové
Duší byla Navarová básnířka. Ve svém odkazu, když 7. prosince 2004 podlehla rakovině, zanechala písňové texty, které by obstály i jako poezie. „Vždycky jsem z ní cítila vnitřní smutek, který se úplně nedá popsat, ale do jejího světa vás vtahuje,“ popisuje písně Navarové Iva Marešová, spoluautorka inscenace.
„Její texty nebyly úplně čitelné napoprvé, každý si v nich musel najít svoje, podle nálady,“ vzpomínal na Navarovou Vít Sázavský, k němuž a Zdeňku Vřešťálovi se v roce 1980 přidala do kapely Nerez jako „holka s kytarou“.
Za čtrnáct let v Nerezu vyzrála ve zpěvačku s procítěným výrazem a profilovala se jako autorka hudby a poetických textů. Přesto tuto bouřlivou éru, také plnou mejdanů, pití a kouření, později sama Navarová označila za „tápání a veliký závod po celou dobu spolupráce“.
Taková ta divná
Po rozpadu Nerezu prošla Navarová tvůrčí krizí. Nový impulz jí dala dlouholetá spolupráce s kolumbijským písničkářem a kytaristou Ivánem Gutiérrezem. S ním založila skupinu Koa, nazvanou podle tropického stromu, z něhož se vyrábějí kytary.
Psala rovněž pro jiné interprety, třeba Marii Rottrovou, produkovala album Věře Bílé a její kapele Kale, objevila písničkářku Radůzu, která tehdy hrála své songy na ulici v centru Prahy. Hudbu složila třeba i ke krátkému animovanému snímku Řeči, řeči, řeči režisérky Michaely Pavlátové, který byl v roce 1993 nominován na Oscara.
Do písní Navarové se promítalo, že vystudovala španělštinu, zpívala ale i romsky, jidiš nebo kečuánsky, tedy jazykem jihoamerických indiánů. „To, čemu se dneska říká etnická hudba, mě zajímalo vždycky. Za mého mládí se to jmenovalo folklor, nikdo to neposlouchal a já jsem byla taková ta divná, kterou to bavilo,“ vysvětlovala svůj zájem Navarová.
„Poselstvím v těchto písních je, že lidé by se navzájem měli respektovat, mít se rádi a vnímat se,“ míní herečka Lucie Andělová. Kromě ní ztvárňuje Zuzanu Navarová v Klicperově divadle ještě dalších šest hereček.
Muzika pro ni byla posláním
Při představení živě hraje dočasná kapela složená z hudebníků world music skupiny Razam a členů hradecké filharmonie. Tvůrce inscenace zajímaly ale i umělecké kořeny Navarové – začínala jako folkařka v Hradci Králové koncem sedmdesátých let.
Režisér a spoluautor Hry Pavel Khek se snažil o Navarové dozvědět co nejvíce, vyptával se na ni i lidí, kteří ji osobně znali. Písničkářku podle něho nejlépe vystihuje název jednoho jejího alba: Barvy všecky (za něž získala cenu Anděl). „Její smysl pro humor, nadhled, jakási moudrost a obrovská vnitřní síla, to je inspirativní,“ dodává Khek. Navarová před okolím tajila – nakonec prohraný – boj s vážnou nemocí.
„Mám dojem, že v životě dělám, co mi bylo určeno – muzika je moje poslání. Ostatním s ní snad ulehčuju život,“ řekla v závěru svého života.
Inscenaci A pak usnu a vstanu představí Klicperovo divadlo v několika předpremiérách. Slavnostní premiéra se ale odehraje až 11. ledna jako součást celoročního programu oslav osmistého výročí založení Hradce Králové.
Nové verze písní i na albu
Památku Zuzany Navarové připomíná u příležitosti dvacátého výročí její smrti také třeba zpěvačka Marie Puttnerová. Na albu s názvem Zelená oblaka, růžové stromy nahrála nové verze skladeb zesnulé písničkářky, ke skladbě Lajla tóv natočila i videoklip.
„Zuzana Navarová má v písních intimitu a zároveň dravou živelnost, proces byl krásný v objevování pro mě nových rovin,“ podotkla Puttnerová o přístupu ke skladbám.