Karlovarské festivalové pokusy o vidění

Probíhající filmové orgie v Karlových Varech jsou kombinací snobského předvádění (kdo nepřijede, jako by nebyl), letního uvolnění (kdo nezapaří, není) a fanouškovského nadšení (kdo neschroustá desítku filmů, neexistuje). Každá z těchto povinných festivalových disciplín má svá rizika. Předvádění na červeném koberci při absenci osobností bývá směšné; letní paření se snadno propracovává ke stereotypu prázdnoty; fanouškovské nadšení sklouzává ke konzumnímu přejídání.

Přesto nelze říci, že by byl tento typ orgiatičnosti zhoubný. Když je něčeho moc, máme výjimečnou možnost setkat se s odvrácenou stranou vášní a tužeb a propracovat se k něčemu, o čem bychom bez propadnutí kouzlu orgie nevěděli. Kdyby to mělo být třeba jen zjištění, že červený koberec nezvýznamňuje, nýbrž odhaluje nemilou pravdu – že je totiž celý filmový byznys bublinou…

Existují ale zjištění objevnější, týkající se přímo filmu, kvůli němuž – jak se neustále zdůrazňuje – milovníci filmu do Varů jezdí, což má podobnou informační hodnotu, jako že na stadion Sparty se chodí kvůli fotbalu a že lidé, kteří tam chodí, mají tuto hru rádi. Hromadná konzumace filmů, přejídání filmem, vznášejí otázku: Na co se to koukáme? Čím jsme tak fascinováni? Příběhem? Rytmem? Konstrukcí obrazů? Strukturou vyprávění, která kopíruje, rozebírá a skládá dění našeho časoprostoru?

Country jako postoj

V řetězci otázek by se mohlo pokračovat, aniž bychom se přiblížili byť jen k částečné odpovědi. Z nadbytku obrazů, které se ani nedají pozřít, natožpak přežvýkat a strávit, ale vystupuje pocit – na filmu není důležité „co“, nýbrž „jak“. Můžeme se dívat na cokoliv, v paměti zůstanou stopy vypravěčských linek, dialogů, hlášek. Ale jakmile se toto „co“ začne kupit a vrstvit, tělo jako přijímač se otočí k tomu, „jak“ se něco sděluje, protože způsob vidění, nikoli obsah vyprávění, je tím, co filmy odlišuje od sebe navzájem i od jiných druhů umění.

Zahajovací film festivalu Crazy Heart nebyl zajímavý příběhem stárnoucího umělce, jenž se zamiluje a začne chápat, že vztahy mají velkou hodnotu. Výjimečný není ani oscarový výkon Jeffa Bridgese v roli Bada. Co se však do paměti zapíše, je to, jak režisér plete film ze stylotvorných prvků country, k nimž patří vznešenost americké krajiny a specifický druh životní sentimentality vyjádřený Badovými slovy: „Ty písničky, bohužel, píše život.“ Z hlediska tradičních recenzentských měřítek nestojí snímek Crazy Heart za nic. Je slabý. V pohledu modu „jak“ ale vystupuje vcelku ocenitelná studie country jako postoje a způsobu života.

Mlčení tváře

Grónský film Muž z Nuuku předvádí mnohokrát zpracovaný příběh o vpádu rakoviny do života, kromě grónských reálií nepřináší nic nového. Reálie se však přetvořily do zvláštního způsobu vidění, jejž neznáme. Není běžný. Komunikace probíhá v mlčení, slova nedokážou říci nic, mluví pohled, tvář, kterou vidíme až díky filmu. Mlčení tváře hraje hlavní roli i ve filmu Jörgena Bergmarka Rozumné řešení. Bizarní manželský čtyřúhelník není rozum s to udržet. V paměti však nezůstává lehce absurdní zápletka, nýbrž způsob, jakým režisér zachycuje rozklad racionálních struktur, jimiž marně svazujeme své životy, protože skutečné vysvobození přichází skrze povely těla (před sebevraždou nezachrání jednoho z hrdinů rozum, při životě ho udrží bolest zad, jež se nedala vydržet a říkala, ještě tady jsem).

Emblematickým filmem modu „jak“ se ve Varech stala Poezie jihokorejského porotce Lee Chang-donga. Na příběh babičky, která chce za vnuka zaplatit dluh za násilí na jeho spolužačce, zapomeneme, režisérův obrazový postup, jímž říká, že vidění není samozřejmostí, vidět se teprve učíme, z paměti nezmizí. Báseň – film je pro Leea splátkou za půjčku života. Splátkou diváka za film by mohl být slib, že kromě všech těch „bigandlittle stories“ se pokusí dívat, učit se vidět.

  • Crazy Heart zdroj: MFF KV http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1770/176992.jpg
  • 45. ročník MFFKV zdroj: MFFKV http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/18/1751/175019.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...