Kapely se můžou stát vymírajícím druhem

Ohlášený comeback kapely Oasis po patnácti letech vzbudil zájem už nedoufajících fanoušků i hudebních publicistů. Britpopoví navrátilci pravděpodobně bez problémů vyprodají koncerty, nicméně nejsou jen exponáty jedné končící éry? V poslední době se totiž vynořuje otázka, jestli už kapely nevycházejí z módy.

V loňském britském žebříčku singlů se do první stovky dostaly pouze čtyři nové písně nahrané kapelami, všímá si BBC. K otázce o soumraku hudebních skupin britský list vede i skutečnost, že zatímco před dekádou jich byly plné festivalové line-upy, třeba na letošním Glastonbury, který je mezi festivaly pojmem, byli jedinou hlavní hvězdou Coldplay.

Kapela něco stojí

„Kapely jsou umírající částí hudebního průmyslu,“ prohlásil kytarista Sam Bowden z velšské pop-punkové skupiny Neck Deep v rozhlasovém pořadu BBC Newsbeat. Podle něj je pro skupiny těžké prorazit a momentální situace je „finančně drtí“. Stejně jako v jiných oblastech, i v té hudební se zdražuje, takže rostou náklady od pořízení nástrojů po výdaje na cesty a koncertování.

Navíc – alespoň v Británii – ubývá podniků, kde mohly kapely začínat. Organizace The Music Venue Trust (MVT), která má za cíl podporu lokálních hudebních podniků, uvedla, že loni 125 takových podniků přestalo pořádat koncerty, přičemž polovina z nich kvůli vysokým účtům zavřela úplně.

Snahám organizace vyjádřil podporu mimo jiné Paul McCartney. „Bez místních klubů, hospod a hudebních podniků by moje kariéra mohla vypadat úplně jinak,“ zavzpomínal na začátky s tehdy ještě nijak slavnými Beatles. Jenže to neexistovaly laptopy a hudební software.

Sami, levněji a bez dohadů

Podobu muzikantské scény (de)formuje vliv sociálních sítí. TikTok a streamovací algoritmy nahrávají spíše individuální tvorbě. A pro uživatele je zkrátka snazší sledovat video se sólovým interpretem než s kapelou, tím pádem se i takový klip pravděpodobněji stane virálním.

To mnozí jistě zvažují v době, kdy se TikTok může stát výtahem k hudební slávě. Sama vydavatelství nové talenty vyhledávají on-line a představa o nabídce, která přijde od producenta v zapadlém klubu nebo při buskingu na náměstí, se zdá čím dál tím víc romantizovaná.

Ne u všech se to setkává s pochopením. „Pokud všichni dělají hudbu pro TikTok, kdo pak dělá hudbu pro mou generaci? Kdo dělá hudbu pro mé vrstevníky?“ ptala se před dvěma lety v rozhovoru pro Apple Music tehdy čtyřiatřicetiletá zpěvačka Adele. Mluvila ovšem z pozice hvězdy.

Samostatní zpěváci či zpěvačky jsou oproti skupině praktičtější i pro fungování hudebního průmyslu. „Snadněji se s nimi podepisují smlouvy, jejich propagace je levnější a nemusíte se domlouvat se čtyřmi lidmi, ale jen s jedním,“ vyjmenovává výhody frontman indie rockových The Wombats Matthew Murphy.

To vše jsou zároveň důvody, proč i začínající muzikant může upřednostnit samostatně vyšlapanou cestu za kariérou před společným zkoušením s podobnými nadšenci s kytarou. A když to dotáhne k pozici headlinera, nemusí se s nikým dělit o pozornost. „Pokud jste sólový umělec, žijete a umíráte se svým osobním úspěchem,“ podoktnul bubeník Matt Powles z kapely Neck Deep a nemyslel to jako výhodu.

Žádné kapely už nejsou, prohlásil Adam Levine

Diskusi o konci éry kapel vyvolal už před třemi lety Adam Levine, frontman Maroon 5. Srovnával aktuální scénu s dobou v roce 2002, kdy skupina vydala debutovou nahrávku. „Je zvláštní, že když vyšlo první album, byly tu ještě jiné kapely,“ podivoval se v rozhovoru pro Apple Music. „Mám pocit, že už žádné kapely nejsou... Mám pocit, že jsou vymírajícím druhem.“ Dodal sice vzápětí, že mluvil o dojmech z „výsluní popu“, svůj výrok už tím ale nesmazal.

Maroon 5 při koncertě v roce 2007
Zdroj: Reuters/Keith Bedford

Levine má v zásadě pravdu, konstatoval tehdy The Guardian. Upozornil, že zatímco v nultých letech, kdy Maroon 5 prorazili, stále vznikaly nové kapely a popový mainstream dotovaly i talentové soutěže (z jedné takové vzešli třeba One Direction), o dvě dekády později už to neplatí. Pozornost se přesunula na sólové umělce.

Potvrzovaly to opět data z hitparád, kdy v žebříčku padesáti nejhranějších skladeb na Spotify v té době byly zastoupeny jen tři skupiny. Konkrétně BTS, The Neighbourhood a rapový kolektiv Internet Money. Prořídl rovněž počet kapel, které si za headlinery vybírají velké festivaly jako už zmíněné Glastonburry nebo Coachella.

Kluky s kytarami nahradil rap

Co se stalo, ptal se The Guardian a nacházel podobné odpovědi jako později jiní britští novináři: sóloví umělci jsou pro labely levnější a snáze se s nimi spolupracuje. A zároveň technologie a sociální sítě usnadňuj úspěch těch, kteří skládají či nahrávají hudbu sami. Izolované tvoření doma u počítače místo s kamarády v garáži není navíc nijak podivné trávení volného času.

„Většinu mladých lidí nebere hudba kapel v tradičním slova smyslu – kluci s kytarami. A to se odráží v počtu streamů, kterých se takové kapely dočkají. To má pak dopad na to, co talentovaní mladí hudebníci dále tvoří. Pokud vyrůstali s kamarády posedlými rapem, je pravděpodobnější, že začnou tvořit rapovou hudbu,“ shrnul Ben Mortimer z Polydor Records.

Sociální sítě tak v cestě za popularitou čím dál tím více suplují vliv MTV, talentových soutěží nebo hudebních magazínů. A zájem o vztahová dramata v kapele, jako třeba za časů Beatles, v době různých reality show také mají konkurenci. Dostatečně „klikací“ titulky zajistí koneckonců i hádky mezi samostatně vstupujícími celebritami.

Podobné úvahy platí pro Británii či Spojené státy. Případné „vymírání“ kapel není na pořadu pro K-pop a asijský trh. Ovšem podle The Guardian ani v Evropě a Americe není nic ztraceno, naznačený trend klidně můžou zvrátit noví Beatles.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 21 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...