Jindřich Štreit: Co život přináší, má být vyfotografováno

Ostrava - Jeho fotografie byly k vidění na více než tisícovce výstav a visí ve světových galeriích od Washingtonu po Tokio. Hledáček fotoaparátu nejraději zaměřuje na obyčejného člověka a vesnici. „Zajímají mě lidé a jejich vztahy mezi sebou,“ říká Jinřich Štreit, fotograf, kurátor a vysokoškolský pedagog.

Svět „obyčejného“ člověka se za léta Štreitovy tvorby proměnil a stejně tak se mění i on sám a v souvislosti s tím i témata, která si vybírá. „Především po revoluci se přístup k životu a hodnoty, které lidé vyznávají, velmi proměnily. A také moje témata se proměnila - už jimi není jen člověk na vesnici, ale také třeba v továrnách, hodně fotografuji zákulisí divadla a věnuji se i handicapovaným,“ potvrdil.

Jeho černobílé fotky „obyčejných“ lidí jsou zřejmě nezjnámější, zachytil ale i svět továren a těžkého průmyslu a dolů. Jeho snímky zvěčnily i staré lidi, drogově závislé či vězně, ale vždy silné lidské příběhy. Pracoval na dokumentárních projektech v Japonsku, Maďarsku, Brazílii či v Ingušsku.

Své bohaté zkušenosti předává jako pedagog v Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. „Fotografie se samozřejmě hodně proměnila. Ale studenti mají tak široký záběr, že se zajímají jak o exponovaná témata, o to, co se děje ve světě, tak i o obyčejného člověka. Fotografují jak digitálně, tak klasicky. Současného studenta zajímá současné dění,“ poznamenal k práci svých budoucích kolegů.

Jemu samotnému je nejbližší dlouhodobé studium „obyčejného“ prostředí. „Čím více ho sledujeme, tím se do něj dostaneme hlouběji a blíže k lidem a tím více máme možnost je zachytit tak, aby nereagovali na fotoaparát,“ podotýká Štreit, že před rychlou reportážní fotografií upřednostňuje postupné seznamování s objekty svého fotoaparátu.

Bez své práce nemůže být, když byl na počátku 80. let vzat do vyšetřovací vazby, fotografoval prý aspoň očima. Byl odsouzen k trestu odnětí svobody v délce deseti měsíců s podmíněným odkladem na dva roky poté, co se jako jediný fotograf zúčastnil v Praze nepovolené výstavy neoficiálních výtvarných umělců. Štreit krom toho k neoficiální kultuře přispěl i výstavami českých a slovenských umělců, které pořádal se svou ženou na Sovinci.

„Ve vyšetřovací vazbě jsem byl za fotografie, na kterých se objevoval obraz prezidenta republiky v konfrontaci s prostředím,“ upřesnil Štreit. Své zkušenosti z vězení později využil. „Všechno jsem se snažil zapamatovat a ten pocit pak ztvárnit ve fotografiích, když jsem dělal cyklus Cesta ke svobodě v sedmi českých věznicích,“ prozradil.

9 minut
Rozhovor s Jindřichem Štreitem
Zdroj: ČT24

Po rozsudku následoval zákaz dále vyučovat i vystavovat, fotografovat ale Štreit nepřestal. „Myslím si, že všechno, co život přináší, má být nafotografováno,“ tvrdí. Zda snímky zveřejní, nebo ne, je dáno etickými zásadami autora. „Já jsem člověk a fotograf, který člověka, jehož fotografuje, nechce degradovat, nechce ponižovat. To je hranice, kterou se snažím dodržet,“ dodal Štreit, čím se při výběru snímků k vystavení řídí on.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Jsme tikka masala, hlásí Bloodywood, první indický metal v americké hitparádě

Bloodywood je první a dosud jediná indická metalová kapela, která se dostala do americké hitparády Billboard. Zaujala fanoušky osobitým pojetím žánru, které těží z východních témat i nástrojů, ale zároveň formace pracuje s tradičním západním zvukem. Skupina tento týden koncertovala v Praze.
před 11 hhodinami

První Ceny literární kritiky obdržely Emma Kausc a Iryna Zahladko

Laureátkami prvního ročníku Ceny literární kritiky za rok 2024 v kategorii próza se stala Emma Kausc a v kategorii poezie Iryna Zahladko. Kausc zaujala příběhem Narušení děje, Zahladko sbírkou Jak se líčit v nemoci. Ocenění, které založili zástupci českých literárních časopisů, se udělovalo ve středu v pražském Centru DOX.
před 15 hhodinami

Nová Sněhurka kousla do otráveného jablka ještě před premiérou

Remake Sněhurky od Disneyho dorazí na hollywoodskou premiéru po skromnějším červeném koberci, než se předpokládalo. Studio se rozhodlo omezit při slavnostním uvedení přítomnost médií. Důvodem je zřejmě příliš rozdělujících témat spojených s filmem. Pohádkový příběh se zapletl do kulturních válek i konfliktu na Blízkém východě.
12. 3. 2025

Jeden svět začne v Sýrii, probere i Slovensko či mužskou existenci

Mezinárodní filmový festival o lidských právech se letos uskuteční v téměř šedesáti místech po celé republice, hlavní část přehlídky začíná v Praze 12. března. Program zahájí Vzpomínky plné přízraků, meditativní esej o kdysi prosperujícím syrském městě, které válka proměnila v ruiny.
12. 3. 2025

Film Mnichov 1972 nastoluje otázky, jak v přímém přenosu informovat o teroru

Sportovní výkony na letní olympiádě v Mnichově zastínila tragická událost. Palestinští teroristé zabili jedenáct izraelských sportovců. Německý film Mnichov 1972 dramatický den rekonstruuje z pohledu televizního štábu, díky němuž mohl svět sledovat dění takřka v přímém přenosu. Drama nominované na Oscara i v českých kinech nastoluje otázku o zodpovědnosti médií.
12. 3. 2025

Národní muzeum hostí novou výstavu o Čingischánovi

Více než 260 exponátů přibližuje nejen osobnost dobyvatele a zakladatele Velké Mongolské říše, ale také jeho předchůdce a následovníky, umění i každodenní život dávných Mongolů. Slavnostního zahájení výstavy v Národním muzeu se zúčastnil český prezident Petr Pavel a jeho mongolský protějšek Uchnágín Chürelsüch. Expozice, která potrvá do 22. června, zahrnuje předměty světového kulturního dědictví, které jsou k vidění jen výjimečně. Pocházejí ze sbírek Národního muzea Čingischán v Ulánbátaru a z Archeologického ústavu Mongolské akademie věd.
11. 3. 2025

Filip Topol jel nadoraz ve všem, ukazuje výbor Zubama po skle

Kniha Zubama po skle může být pro mnohé z fanoušků Psích vojáků jistě velkým překvapením – nepřibližuje totiž hudební tvorbu této kapely, ale literární a výtvarnou tvorbu jejího vedoucího, skladatele, klavíristy, zpěváka a herce Filipa Topola.
11. 3. 2025

Louis Armstrong v Československu budil senzaci, zazpíval mu jeho imitátor

Americký jazzový trumpetista Louis Armstrong byl první západní hvězdou takového formátu, která koncertovala v Československu po převzetí moci komunisty v roce 1948. Návštěva legendárního jazzmana vzbudila pochopitelnou senzaci. Do Prahy přiletěl před šedesáti lety, 10. března 1965, a zdržel se na devět koncertů. Jeden si také soukromě vyslechl v divadle Semafor.
10. 3. 2025
Načítání...