Koncertovat se nemůže, to ale neznamená, že by se nehrálo. Například Janáčkova filharmonie v Ostravě nahrává skladbu tchajwanského komponisty Kenta Liaonga Koa. Podmínky natáčení se musely přizpůsobit aktuálním opatřením.
Janáčkova filharmonie nahrává v nezvyklých podmínkách skladbu nezvyklou pro evropské uši
Orchestr místo na pódiu sedí v prostoru pod ním, na vyměření potřebných rozestupů mezi hudebníky potřebuje totiž větší prostor. „Využíváme dezinfekce, ozonátory, každý má svůj notový pult,“ vyjmenovává další opatření ředitel filharmonie Jan Žemla. „A dechaři jsou odděleni průhlednými zábranami, které brání přenosu viru,“ doplňuje koncertní mistr Pavel Doležal.
Na větší vzdálenost od kolegů si hudebníci museli zvykat. „Je to hlavně akustický problém,“ vysvětluje Doležal, „sedíme dál od sebe, a tím pádem se nemůžeme tak dobře slyšet.“
Něco jiného
Filharmonie se schází kvůli skladbě současného autora Kenta Liaonga Koa. Tchajwanský autor žijící v Americe dokonce napsal skladbu věnovanou Ostravě, Janáčkova filharmonie ji uvedla v roce 2015.
K napsání třívěté symfonie, kterou ostravský orchestr nyní jako vůbec první na světě nahrává, ho inspiroval starý asijský text. Záznam Koovy skladby je pro Janáčkovu filharmonii nezvyklý nejen kvůli omezením, s nimiž se musí potýkat. „Potkáváme se s rytmy, melodiemi, se skupinami nástrojů, na které nejsou naše evropské uši zvyklé. Poznáváme nové barvy a učíme se novým věcem,“ oceňuje Pavel Kunčar.
Orchestr má držet pohromadě
Společná práce na nahrávce je pro filharmoniky důležitější než jindy, kdy bude pokračovat sezona, totiž není jisté. „Vždycky je lepší, když orchestr hraje spolu. Ve skupinách se dodržuje kontakt, je to prostě úplně o něčem jiném než domácí příprava,“ upozorňuje koncertní mistr, že i v koncertní pauze je třeba myslet na udržování sehranosti.
Na dálku Janáčkovu filharmonii povzbudil i Kent Liaong Ko, hudebníkům poslal talismany.