Změny v umění bývají dílem rebelů, snaží se říct kniha amerického hudebního historika a kritika Teda Gioiy. Publikace Hudba: Podvratné dějiny se zaměřuje na skandální momenty a na nich demonstruje, jak písně a žánry měnily společnost.
Hudbu mění rebelové, podvratné dějiny psali Cobain i Beethoven
Rebela, pro čtenáře možná překvapivě, vidí Ted Gioia už třeba v Ludwigu van Beethovenovi. Hudbu německého komponisty přelomu osmnáctého a devatenáctého století označovali jeho současníci za bizarní. Uběhla staletí a Beethovenova Óda na radost se stala oficiální hymnou Evropské unie – i protestsongem Velké Británie po brexitu.
„Hodně skladatelů se snažilo šokovat, ale ten šok brzy vyvanul, zatímco u Beethovena i po dvou set padesáti letech ten šok pořád můžeme slyšet,“ domnívá se muzikolog Aleš Březina.
Obracením Beethovena v hrobě – skladbou Roll Over Beethoven – oznámil Chuck Berry v polovině padesátých let příchod rokenrolu. Někteří rebelskou muziku podcenili v domnění, že půjde o chvilkovou záležitost. Amerika padesátých let pak potřebovala prosadit do vzrůstajícího žánru bělocha. Roli nemohl zastat nikdo se vzhledem prodejce ojetin. Krále našel rokenrol v Elvisovi Presleym. Jeho krouživé pohyby v kyčlích ale televize zpočátku odmítaly ukazovat.
V šedesátých letech se vlajky chopil rock. Přestože americké publikum hudební návody z Anglie z počátku nechtělo, když se objevili Beatles, televizi si zapnulo přes sedmdesát milionů diváků. „Ukázali, že může přijít svěží hudba, která je nezávislá na tom, co chce starší generace prodávat mladým,“ vysvětluje hudební kritik Karel Veselý.
Kapely si často vypůjčovaly identitu od zvířat – třeba Beatles od brouků, Buddy Holly a jeho The Crickets od cvrčků. Snaha návratu k přírodě byla jen poloviční motivací, víc chtěli muzikanti demonstrovat opovržení společenskými tituly a hodnostmi.
God Save the Queen, vyzývala po svém například kapela Sex Pistols. Establishmentem začal otřásat punk. Nejúspěšnější skladbou byla ta, kterou se v rozhlasu báli pustit. „Pokrok vždycky určují lidé, kteří jsou vespod. Je to logicky dáno tím, že ti nahoře nemají potřebu něco měnit,“ podotýká překladatel Podvratných dějin Marek Sečkař.
Další desetiletí nabídka hudebních stylů převýšila poptávku a s příchodem videoklipů začalo jít hlavně o vizuální dojem. Reakci přinesl styl grunge. Kurt Cobain v roztrhaném svetru vzdoroval hitům pro teenagery písněmi o znásilnění a dysfunkčních rodinách.
„V době, kdy byla popkultura ovládaná kravaťáky z nahrávacích společností, to Nirvana zase celé přepsala. Je krásné, že se to děje pořád,“ dodává Veselý. Způsob komunikace hudby změnily streamovací platformy, hudební rebely ale ani ony neumlčely.