Kdysi to bývalo nejvýznamnější české pohraniční nádraží, jenže už desítky let chátrá. Nyní by východní nádraží v Děčíně mohla zachránit vysoká škola. Místní pobočka ČVUT chce v novorenesanční budově palácového typu vybudovat výzkumný areál dopravní fakulty.
Historické nádraží v Děčíně má šanci na záchranu. O budovu má zájem ČVUT
Většina rozsáhlého nádraží je opuštěná, pouze v podkrovní části budovy je několik bytů. V části bývalé odjezdové haly byla ještě nedávno tělocvična. Nyní už je zavřená a spolu se zbytkem historické budovy chátrá. Slavné období skončilo rokem 1918, kdy trať přestala být hlavní trasou.
Osud východního nádraží v Děčíně se však možná obrací k lepšímu. Budovu by ráda získala pobočka Českého vysokého učení technického, která by na místě chtěla vybudovat multifunkční centrum pro vzdělávání.
V archivu stále leží kompletní plány k památkově chráněnému areálu. Ukazují celky i technické detaily, třeba jak vypadaly ploty nebo dveře do celního úřadu. „Tohle jsou naprosto geniální věci, protože pokud přijde památkář, jakože přijde, tak není problém z tohoto vycházet,“ říká Petr Joza, historik z Oblastního archivu Děčín.
Otázkou jsou peníze
Objekt patří Českým drahám, které ho nabízejí k prodeji už několik let. Požadují ale 27 milionů korun a kvůli vysokým nákladům o areál nikdo neměl zájem. Ondřej Smíšek z Dopravní fakulty ČVUT v Děčíně už dříve uvedl, že je vyloučené, aby nádraží za takové peníze koupila sama škola.
Nadějí může být společný postup Českých drah, ČVUT, kraje a města Děčína. Peníze by mohla uvolnit také vláda, která nově slíbila regionu pomoc, a projekt obnovy nádraží patří mezi vybrané.