Glosa z Berlinale: Francie a Německo v čele, varování pro Čínu a konec Kosslicka

Berlínští medvědi zůstali v Evropě, ty hlavní si dokonce mezi sebou rozdělily Francie a Německo. Jen dva medvědi vykročili do Asie, a to k jednomu filmu, když porota udělila obě ceny za ženský i mužský herecký výkon čínskému filmu Sbohem, synu. Předsedkyně mezinárodní poroty Juliette Binocheová před předáváním cen podotkla, že v soutěži postrádali další čínský film Jedna vteřina, který byl v poslední vteřině, abych parafrázovala titul nepřítomného filmu, ze soutěže stažen. Údajně z technických důvodů při postprodukci.

Vzhledem k tomu, že se nejednalo o jediný čínský film stažený kvůli takzvaným technickým důvodům a Binocheová na nepřítomnost filmu upozornila veřejně, tento ročník Berlinale kromě jiného ukazuje prstem na Čínu.

Oba ocenění čínští herci se jakýchkoliv politických projevů zdrželi. Sbohem, synu (Di jiu tian chang, režie Wang Xiaoshuai) vypráví o manželském páru, který doplatil na čínskou oficiální politiku jednoho dítěte. Jejich komorní příběh se odehrává na pozadí velkých proměn Číny od osmdesátých let do současnosti.

Francouzsko-německé vyrovnání

V jistém smyslu se dá říct, že ostatní hlavní ceny mezi Francií a Německem jsou „pünktlich“ vyvážené – obsahově, ba i genderově. Z každé země vždy jeden příběh vyprávěný tradičně a jeden náročně.

Hlavní cenou, Zlatým medvědem, ověnčená francouzsko-izraelsko-německá Synonyma (Synonymes) patří k těm filmům, které člověk ocení, jen když přistoupí na daný styl vyprávění. Jeho hrdinou je Izraelec Yoav, který odejde po nepříjemné vojenské službě z Izraele do Francie a setkává se s podobným drilovým systémem, tentokrát v podobě přijímání migrantů.

Film upozorňuje mimo jiné na bigotní a absurdní politickou a migrační korektnost. Režisér Nadav Lapid využil i své osobní zkušenosti s příchodem do jiné země. Film získal svůj název po hrdinově předsevzetí, že přestane používat svůj rodný jazyk hebrejštinu, koupí si slovník a neustále hledá v nové řeči synonyma.

Jak režisér při přebírání ceny uvedl, jeho film se nemusí líbit ani ve Francii, ani v Izraeli. Je to příběh nejen francouzsko-izraelský, ale i celoevropský. A je to film, z jehož každého záběru čiší nespoutaná energie.

Podobně na další závažné téma ve společnosti upozorňuje druhý francouzský film, oceněný Velkou cenou poroty, Díkybohu (Grâce à Dieu). Téma zneužívání dětí katolickými kněžími jeho režisér Francois Ozon vypráví tradičně a zodpovědně. Film je natočený podle skutečných událostí, a proto se obhájce hlavního obviněného kněze snažil premiéru filmu posunout na dobu po hlavním procesu v březnu 2019.

A z hlavní Francie přeskok k Německu k dalším Stříbrným medvědům – když se v prvních záběrech německo-srbského filmu Byla jsem doma, ale (Ich war zuhause, aber, režie Angela Schanelecová) objeví osel zírající z okna, je jasné, že půjde o metafory a vyprávění snadné nebude. V centru dění je umělkyně, která se snaží najít nové přístupy k umění i ke svým dětem poté, co se vyrovnávají se ztrátou manžela a otce.

Vedle toho zase stojí příběh vyprávěný tradičně, Narušitel systému (Systemsprenger, režie Nora Fingscheidtová) o dívce, která je tak nezvladatelná, že ji nikdo nechce a sociální systém už na ni nestačí.

Střety s Netflixem a končící Kosslick

Co tedy vypíchnout z letošního ročníku? Berlinale vyslalo varovný pohled směrem k Číně. Teprve případná neúčast čínských filmů na dalších velkých festivalech ukáže, co se v tamní kinematografii děje.

Berlinale také přikrmuje další nové festivalové téma, střety s Netflixem a kinaři. Tentokrát se sice film produkovaný Netflixem Elisa a Marcela ukázal jako jeden z nejslabších soutěžních snímků, ale Netflix je silný producent a samotní filmaři jeho možnosti vítají. Zdá se, že diskuse o tom, aby pustil filmy i do běžné distribuce, jsou během na delší trať.

Letošní Berlinale bylo posledním pro ředitele Dietera Kosslicka, který stál v jeho čele 18 let. Jeho funkce se rozdělí mezi dva lidi. Uměleckým ředitelem s péčí o filmy bude Carlo Chatrian, dosavadní ředitel festivalu ve švýcarském Locarnu, a výkonnou ředitelkou s péčí o finanční zajištění se stane Mariette Rissebeeková, dosavadní ředitelka společnosti German Films, která zastupuje německý film v zahraničí.

V čem budou navazovat a co festival přinese nového, ukáže příští rok. První novinka už byla v průběhu Berlinale zveřejněná – místo obvyklé první půlky února se termín posouvá kvůli Oscarům na konec února.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 20 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...