Švédská satira Čtverec (The Square) je nejlepším evropským filmem letošního roku, rozhodly více než tři tisíce členů Evropské filmové akademie. Snímek Rubena Östlunda zvítězil v šesti kategoriích.
Evropský „Oscar“ má tvar Čtverce. Nejlepší herečkou je Slovenka
Režisér a scenárista Östlund ve Čtverci použil příběh o muzeu moderního umění, které chystá odvážnou konceptuální výstavu, jako podobenství současné Evropy. Film na sebe upozornil už na letošním ročníku festivalu v Cannes, kde získal Zlatou palmu. Při vyhlašování Evropských filmových cen k ní kromě trofeje pro nejlepší snímek přidal také ocenění za nejlepší režii, scénář, komedii, výpravu a nejlepšího herce (Claes Bang).
Love story z jatek
Nejlepší herečkou byla vyhlášena Slovenka Alexandra Borbélyová, která ztvárnila hlavní roli v nekonvenční maďarské love story O těle a duši. Neotřelý příběh režisérky Ildikó Enyediové se odehrává v prostředí jatek. I on se může chlubit hlavní cenou z prestižního evropského festivalu – pro změnu vyhrál Berlinale.
Evropským dokumentem roku se stal polský titul Přijímání o náctileté dívce, která se stará o svého autistického bratra a neschopného otce. Mezi animovanými snímky nejvíce zaujal titul S láskou Vincent, který „rozpohyboval“ obrazy Vincenta van Gogha. V českých kinech bude k vidění od ledna, vítězný Čtverec už tuzemská distribuce promítala na podzim.
Český film chyběl
V Berlíně se evropští Oscaři také udíleli, letos už potřicáté. České filmy se do užších nominací nedostaly, v české koprodukci ale vzniklo drama Agnieszky Hollandové Přes kosti mrtvých, které uspělo v kategorii kostýmů.
Udělena ještě byla cena za přínos světové kinematografii francouzské herečce a režisérce Julii Delpyové, kterou mohou diváci znát z filmů Jima Jarmusche nebo Krzysztofa Kieślowského. Ocenění za celoživotní dílo patří ruskému režisérovi a scenáristovi Alexandru Sokurovi, který na sebe naposledy upozornil filmovým esejem Frankofonie a svou představou o Faustovi.