Ekonomické krize jsou pro design požehnáním

„Odchodit a nakoukat“ proslulý veletrh Ambiente ve Frankfurtu nad Mohanem (7.–11. 2. 2014) dá pěknou fušku. Následující statistika sice může poněkud vystrašit, ale za a) nikdy nezaškodí, za b) poskytne představu, o jak rozměrnou akci se jedná. Veletrh sídlí v 11 pavilonech, každý o několika patrech. Zúčastnilo se ho celkem 4 724 společností, z toho 1 111 z Německa, 3 613 ze zahraničí. Hlavní partnerskou zemí byla velmoc kultivovaného životního stylu a vytříbeného umění Japonsko s účastí 101 firem.

Jíst - bydlet - dát

Vystavovatelé a jejich nabídka byli rozděleni podle následujícího schématu: Dining, Living a Giving (zahrnující např. sekce Beauty and Bath, Personal Accessories či Smoking Accessories). V každé z těchto tří velkých oblastí pořadatelé představili nováčky a mladé talenty a také trendy designu, životního stylu a tvůrčího přístupu k nim. Sám fakt, že toto luxusní tržiště současného světa bylo strukturováno podle základního klíče jíst - bydlet- dát, svědčí o tom, že pořadatelská společnost Messe Frankfurt vychází vstříc emocionálním potřebám zákazníků, protože na tomto půdorysu se odehrává naše bytí a podle tohoto klíče si ve skutečnosti vybíráme; emoce jsou zkrátka nezbytnou součástí nabídky a poptávky a tím, co dobře prodává.

Je potěšitelné, že tyto principy dodržovali pořadatelé i sami u sebe. Oproti stavu před cca 10 lety byl přístup k návštěvníkům mnohem otevřenější a uvolněnější, návštěvníci mohli fotografovat a dotýkat se exponátů a odpočinkové zóny formou zahrad a kaváren byly přímo uprostřed řad stánků. Copyright, průmyslové vzory a další formy duševního vlastnictví byly ošetřeny samostatnou prezentací Plagiarius, jakousi prezentací „hanby“, ukázek plagiátů autorských děl a negativních cen udělených společnostem, které se nezákonného jednání dopustily se všemi důsledky.

Od nádobí po kabelky

Chvíli trvá, než se jedinec rozkouká a vyrovná s omračující nabídkou a začne srovnávat. Pak zjistí, že secese je pořád živá, že dokonce i anglické porcelánky, dosud preferující tradiční tvary a dekory, se odvázaly a oděly je do pestrých barev nebo revitalizovaly „něžný barok“(Wedgwood). Mnoho renomovaných světových značek naopak vsadilo na rustikální způsob prezentace moderního designu, další nabídly opulentní hostinu ušlechtilých tvarů čerpajících z bohatého dědictví benátského skla (Rosenthal) nebo sebevědomý a originální styl (Versace) či zářivou eleganci (Swarovsky).

Šálky Loves Me, Loves Me Not
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Současné formy mezinárodní výstavní praxe charakterizuje snaha o komplexnost prezentace značky od stolního nádobí přes kabelky či luxusní kolekce potřeb na psaní po produktový design. V nabídce špičkového designu s nimi drží krok malé „štičí“ společnosti, designérská studia, která velkým, na trhu zavedeným hráčům zdatně konkurují a zasahují vybranou cílovou skupinu zákazníků.

Zlatým českým ručičkám příliš nejde „umění“

Jak ve srovnání s nimi obstojí čeští vystavovatelé? Tak různě. Na Ambiente bylo letos 54 českých společností, což ve srovnání s Japonskem není špatné. Partnerem zaštiťujícím účast českých firem byla progresivní společnost Happy Materials, která zastupuje Messe Frankfurt v České republice a Slovenské republice nikoli na bázi komerční, ale odborné. Pohledem do katalogu zjistíme, že dobré 2/3 z nich byly sklářské firmy a designérská studia.

Expozice českých firem z produkce větších skláren svědčí spíš o tom, že

  • a) buď pořád ještě nesebraly odvahu změnit zavedený sortiment - skleněné rybičky a schématické figurky zvířat dle vzorů z 50. let minulého století jsou odstrašujícím příkladem neschopnosti změnit uvažování managementu, stačí to tak, jak to bylo dosud (Artcristal Bohemia, s. r. o.),
  • b) nebo hledají „modernost“ a nové trendy nešťastným způsobem.

Velkým zklamáním a neštěstím byla expozice Moseru, tohoto klenotu světového sklářství, který na jedné straně nabídl tradiční vzory a svou silnou stránku, tj. škálu jedinečných barev moserovské skloviny a dokonalé provedení výrobku, ale na druhé straně nové solitéry: Nesrozumitelné, velké autorské objekty podivné estetiky a neurčitého účelu – ani umění, ani užitkový design stolního nádobí. Přitom mají ve svém portfoliu skvostné a komerčně úspěšné sety a kolekce skvělých českých designérů. Možná, že kdyby tytéž objekty prezentovali na veletrhu umění nebo v galerii, celkový dojem by nebyl tak drtivý, což je spíš otázka úvahy o přiměřenosti, co a kde vystavovat.

Odlivky na skotskou
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Bohužel s prezentací lépe nedopadlo ani Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, které připravilo přehlídku autorského skla Glass Republic – contemporary glass artwork from the Czech Republic. Snaha prezentovat „umění“ vyzněla v průchozí chodbě spíše naprázdno a v silné konkurenci skvělých expozic příliš nezaujala; jiné společnosti, a to zahraniční i české, které si na umění nehrály, představily mistrovské počiny autorského designu jaksi přirozeně a v souvislostech. Na progresivnější straně těchto polarit a) a b) se pohybují česká designérská studia, která dokázala vstřebat čerstvou krev nových talentů, absolventů uměleckých škol, nebo naplno využít nadání a zkušeností designérů dnes už střední generace, nalézt vlastní atraktivní styl, vybudovat rozpoznatelnou a konkurenceschopnou značku a najít své odběratele (studio Křehký, Kavalier Design, BOMMA hi-tech crystal, TABLO by de-sign.cz a další). Soustřeďují se na vývoj menších sérií kvalitního designu s ambicemi postihnout celou kulturu stolování, navazují spolupráci s distributory a maloobchody nebo jdou cestou přímého prodeje do galerií, hledají optimální cenovou hladinu pro své kolekce a formy propagace na regionální i mezinárodní úrovni.

Design nemá národnost. A jeho budoucnost je „made in China“

Největší úspěch na Ambiente zaznamenala česká sklářská výprava v exkluzivní sekci New Talents. Ta představila 30 designérských osobností ze 14 zemí, které si osobně vybrala Nicolette Neumannová, více-prezidentka veletrhu Ambiente/Tendence. Češi tu byli tři – Martina Žílová, Jakub Kabát a Adam Železný, studenti/absolventi UMPRUM v Praze. Expozici Adama Železného, hrubé tvary jeho mís se stěnami vytloukanými dřevěným tloukem, ponechané v přírodních barvách struskové hlíny, označil Hansjerg Maier-Aichen, profesor katedry produktového designu z University of Arts and Design v Karlsruhe, za designérský vrchol celé přehlídky a jednu z cest, jimiž se dnes vydávají mladí designéři v reakci na globalizaci a high-tech - hledání regionálního a oživení prastarých řemeslných dovedností, jejichž spojením s individualitou autora vznikají zcela autentická moderní díla.

Mísa od Adama Železného
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Vystavené práce mladých designérů v New Talents ukázaly výtvarné myšlení výrazně orientované na redukci tvaru a dekoru ve prospěch funkce, tvary často nepravidelné, tvarované z volné ruky, používání přírodních materiálů a experimentování v mantinelech malých, vzájemně provázaných konceptů. Ukázaly, že národnost designéra už nehraje žádnou roli. Pro designérská studia v Číně, Japonsku nebo v Koreji (ale i v Česku) navrhují designéři všech národností, vnímavě vstřebávají místní kulturní tradice, tvary, materiály a techniky a dokáží vytvořit oslňující kreace, o kterých byste řekli, že jsou ryze asijské a že je nemohl vytvořit nikdo jiný než ten, kdo má v sobě zakódované estetické principy umění Dálného východu po celá staletí. Silné zastoupení talentů a vynikající prezentace vystavovatelů z Číny napovídá, že právě sem se zřejmě přesune další vývoj a to důležité, co se bude v designu odehrávat – umělecká/designérská avantgarda a akcelerace poptávky po kvalitě, neboť právě tam roste generace spotřebitelů, která vyhledává individuální design a originální malosériové kolekce víc, než se nám odsud z Evropy zdá.

Design a krize

Nejen jednotlivé expozice skoro pěti tisíc vystavovatelů, ale sám celý veletrh byl velkou „studovnou“ pro teoretiky designu, ekonomie a také sociologie, protože přirozeně vyvolával hledání odpovědí na velmi důležité otázky: Vlivy krize a redukce prostředků na snížení výroby jdoucí ruku v ruce s inovacemi designu, ekologické aspekty těchto inovací, co je módnost a co skutečná inovace, síla estetiky ošklivosti, mistrovství identifikace, profesionalita a amatérismus a další.

Lampa (KIMU Design Studio)
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Řeknu to rovnou: dle názoru odborníků, vyslovených v diskusích během veletrhu, jsou ekonomické krize pro design požehnáním. Nejúčinnější cestou ke zkvalitnění estetického vnímání spotřebitelů, tj. chlebodárců pro designéry i výrobce, je pak zvýšení nikoli peněžních prostředků, ale citlivosti lidí na detail a individualitu jednotlivostí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...