„Doma to raději nezkoušejte.“ Pat a Mat se v kinech dělí o své kutilské trampoty

Marek Beneš o Patu a Matovi: Stále nové nápady jsou problém (zdroj: ČT24)

Dva geniální nešikové Pat a Mat mají pořád co vylepšovat. Jak si umí poradit s opravárenskými nástrahami i realizací nedostižných nápadů, prozrazuje už čtvrtý celovečerní film. S podtitulem Kutilské trampoty představuje od 5. prosince v kinech najednou sedm nových epizod, které Česká televize později odvysílá samostatně i jako večerníček.

Nadšeným, nicméně levým kutilům je už téměř čtyřiačtyřicet let. Ten ve žlutém svetru a kulichu je Pat, červený pulovr a rádiovku nosí Mat. Jinak se od sebe ale moc neliší: jeden je patlal, druhý zas matlal, jak opakovaně dokazují.

Zlepšováky pro palačinky i dron

Podle Marka Beneše, který natáčení příběhů Pata a Mata převzal po svém otci Lubomíru Benešovi, není lehké vymýšlet stále nové nápady, co by oblíbené postavičky mohly pokazit. „Používáme i vlastní zážitky. Kolikrát mohou lidé vidět v Patovi a Matovi něco, co se nám opravdu přihodilo. Třeba když doma něco opravuju, moje žena mi říká: ‚Prosím tě, hlavně ať to nedopadne jako v tvém seriálu,‘“ přiznává Beneš.

Pod epizodami z posledních dvou filmů je jako scenárista podepsán Štěpán Gajdoš, student režie alternativního a loutkového divadla na DAMU.

Trailer: Pat a Mat – kutilské trampoty (zdroj: ČT24)

Nápadům pomáhá, že Pat a Mat vedle opakujících se problémů musí řešit také nové věci, které před čtyřiceti lety neznali. Pokroku se nebrání, a tak ve svém dvojdomku mají sekačku na solární pohon, dron i bezpečnostní kameru. V nejnovějších příbězích si z dronů vyrábí létající stroj nebo si staví automyčku. Vymýšlí ale také například past na zloděje jablek a zlepšovák při dělání palačinek.

Klasická animace

Ať už se vynalézaví kutilové zabývají čímkoli, tvůrci se drží původního jednoduchého vyprávění o přátelství a nezdolném optimismu, kterými lze čelit nástrahám všedního dne. Zachována zůstala také pracná technika okénkové animace.

„Záznamy jsou digitální a také postprodukce, jako zvuk a další úpravy, se už dělá v počítači, ale základ, ruční práce při výrobě dekorací a rekvizit, u všeho zůstává klasická animace,“ potvrzuje Marek Beneš. Jeden večerníček se podle něho natáčí zhruba tři měsíce, kvůli zrychlení práce částečně v čínských studiích.  

  • Pat a Mata vymyslel režisér Lubomír Beneš spolu s karikaturistou Vladimírem Jiránkem. K seriálu neodmyslitelně patří také jeho soundtrack, který složil Petr Skoumal. 
  • Poprvé se známí amatérští opraváři objevili na obrazovkách v roce 1976 v pilotním dílu nového večerníčku. Tehdy se ještě jmenovali Kuťáci. Následujcí série se jmenovala podle typického gesta animovaných kutilů: A je to! 
  • Jména dal po dotazech dětských diváků figurkám Lubomír Beneš až v osmdesátých letech. Pat a Mat vznikli zkrácením slov „patlal“ a „matlal“. 
  • Seriál se vysílal po celém světě. Ještě původní večerníček se v 80. letech prodal do čtyřicítky států. Hlavní hrdinové všude zůstávají němí, s výjimkou Nizozemska. Každý díl seriálu, vysílaného pod názvem Buurman en Buurman, ale zakončuje typické gesto provázené českou větou: „A je to!“
  • Celkem už bylo natočeno přes sto dvacet dílů kutilských dobrodružství; od roku 2016 k večerníčkovým epizodám přibyla i celovečerní pásma do kin.