Míla Fürstová, česká umělkyně žijící ve Velké Británii, se do širšího povědomí dostala díky spolupráci s kapelou Coldplay. Její ilustrace ale doprovázejí také díla české klasické literatury, nejnověji výtvarně přispěla do dalšího vydání Máchovy skladby Máj. Ilustrace vytvořila, jak je pro ni typické, starou technikou leptu.
Díla Míly Fürstové zajímala královnu i Camerona. Nejtěžší zakázka ale byla ta pro Máchu
Máj poprvé vyšel ve stejném roce, kdy Mácha zemřel – 1836. Od té doby mnohokrát. Ilustracemi, případně typograficky se na vydáních stěžejního díla českého romantismu podíleli výtvarníci zvučných jmen, například Jan Zrzavý, Max Švabinský, Mikoláš Aleš či zástupci surrealismu Toyen a Jindřich Štyrský.
Úžas nad Máchou
Pro Mílu Fürstovou bylo ilustrování Máje prý zatím její nejtěžší zakázkou. Myslela si, že verše Karla Hynka Máchy ilustrovat nedovede. „Najednou jsem v básni nebyla schopna vidět jenom to černo, ale začaly se mi vybavovat úplně jiné asociace,“ popisuje v předmluvě k novému vydání zlomový okamžik, kdy si k Máji našla cestu.
„Přirovnala bych to k umělcově kresbě. Jako kdybych před sebou měla černé plátno a na něj nakreslím jednu malou hvězdu. Přestože člověk vidí v obraze na první pohled temnotu, hvězda z něj jasně září. Smysl Máje se mi v ten okamžik úplně proměnil.“
Máchova poezie v ní vzbuzovala úžas nad lyrickými pasážemi o přírodě a zároveň vnímala básníkův úžas nad životem a světem. Místa spojená s romantickým autorem, jako je hrad Bezděz či Máchovo jezero, tedy původně Velký rybník, použila jen jako opěrné body.
„Míla s nimi pracovala spíš popaměti a postupně si do Máchova světa promítala vlastní prožitky a dojmy. Erotický náboj Míla zobrazuje nejen ve vášnivé přitažlivosti a oslavě lásky mezi Vilémem a Jarmilou, ale intimní je pro ni celá příroda. Vzdává hold přírodě jako duchovnímu a fyzickému prostoru, prostředí pučení a pudovosti,“ napsala v předmluvě literární historička Iva Krejčová.
Erben i Žbirka
Máj není jedinou českou literární klasikou, kterou Fürstová ilustrovala. Obrazově doprovodila už idylickou Babičku od Boženy Němcové a také britský překlad Erbenovy baladické sbírky Kytice. Ilustrace z Babičky se dostaly i na poštovní známky.
„V životě je hodně důležité najít to, co nás opravdu baví, protože pak je tomu člověk schopen dát hodiny a hodiny práce. A v mé profesi se říká, že člověk musí mít odpracováno alespoň deset tisíc hodin, aby to někam vedlo,“ říká výtvarnice.
Na čas náročná je technika leptu, kterou svá díla tvoří. „Líbí se mi ta neuvěřitelná míra zručnosti a umění, která je v její tvorbě obsažená. Je cítit, kolik dřiny za tím je. A také lásky,“ prohlásil Phil Harvey, manažer kapely Coldplay, která si u Míly Fürstové objednala kresbu na přebal alba Ghost Stories z roku 2014.
Žádostí na tvorbu dalších nahrávek dostala následně mnoho. Kývla ale už jen na výtvarný návrh k Double Albu Mira Žbirky. Přiznala, že z nabídky na spolupráci od česko-slovenského zpěváka, jehož považuje za ikonu, se jí podlomila kolena víc, než když ji oslovili Coldplay.
Dvě výstavy
Ostatní hudebníky ale odmítla. Klíčová je pro ni totiž různorodost její práce. Například v těchto dnech vzniká mural, tedy rozměrná nástěnná malba, kterou připravila pro fasádu hotelu v centrálním Londýně. Grafika na domě, původně využívaném jako porodnice, má oslavovat mateřství.
Práce Míly Fürstové do svých sbírek zařadila královna Alžběta II., londýnské V&A Museum i třeba frontman Rolling Stones Mick Jagger či filmař James Cameron. Režisér věnoval díla Míly Fürstové jako poděkování animátorům, kteří pracovali na pokračování Avatara, další obrazy zakoupil pro sebe.
Ty nikdy vystaveny nebyly, jejich verzi ale výtvarnice poprvé představí na retrospektivní výstavě, kterou na příští rok připravuje Muzeum východních Čech v Hradci Králové. Tedy ve městě, kde Fürstová vyrůstala. Do 19. listopadu jsou vystaveny i ilustrace k Máji, a to v pražské galerii Miro.