Díky za zbytky Ivana Pinkavy

Že se postupně stal Ivan Pinkava tak trochu exportním artiklem české fotografie se léta ví a s chutí také sledujeme jeho světová putování. Připomeňme si jeho prezentace v Kodani, Paříži, Virginii a Moskvě, společné výstavy s jeho účastí pak v Athénách, Bologni, Tokiu, Bonnu či Berlíně. Tato výstava, mimo jiné jedna z mála samostatných fotografických výstav v posledních letech v západním světě, je velká svým významem. Přináší přes šedesát fotografií, z toho 25 velkoformátových, v zajímavě členitých a barevně příjemných výstavních prostorách. Navíc je také zajímavá umístěním, v kampu univerzity, přímo v důležitém uměleckém bodě Spojených států.

Výstavní prostory, Katzen Museum, patří jedné z nejbohatších amerických univerzit, konkrétně American University a jsou zaměřeny na současné americké umění. Pinkavova výstava pak byla součástí již třetího ročníku velkého mezinárodního fotofestivalu. Jinak je zde zvykem, že výstavy jsou realizovány v seriích, vždy po pěti a jsou také najednou zahajovány. Bývá z toho nepřehlédnutelný washingtonský svátek, nejen pro velkou návštěvnost, ale samozřejmě pro svůj význam. S Pinkavou byly ve stejném moderním muzeu zahajovány například výstavy Davida Humphreye či Julese Olitského a podobně. Pro pořádek připomínám, že ve stejných prostorách zde před lety spatřili také velkou výstavu Josefa Koudelky.

Výstava se chystala více než dva roky, zaštítila ji pražská Leica Gallery, výrazně pomohlo také České velvyslanectví v čele s  Barbarou Karpetovou ( ta se stará o kulturu).

  • Ivan Pinkava / Remains zdroj: Ivan Pinkava http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/42/4163/416299.jpg
  • Ivan Pinkava / Remains zdroj: Ivan Pinkava http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/42/4163/416298.jpg
  • Ivan Pinkava / Remains zdroj: Ivan Pinkava http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/42/4163/416296.jpg
  • Katzen Arts Center zdroj: Ivan Pinkava http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/42/4163/416300.jpg

V dynamickém úvodním slově Petr Vaňous zdůraznil v úvodu důležitou informaci, kterou zde cituji: Fotografie Ivana Pinkavy přinášejí základní otázky po nezbytnosti lidské zodpovědnosti spojené s potřebou a obhajobou svobody vnitřní i vnější.  Udržení tohoto stavu je také obhajobou naší společné západní kulturní identity. V tomto směru jsme si blíže, než se zdá. Proto je možné, že by výstava Remains mohla alespoň na chvíli smazat vzdálenost regionů Severní Ameriky a střední Evropy a omezit ji na pouhý geografický fakt.

Což je velmi přesně konstatováno. Zvenku  jakoby lehce konservativní Pinkavův rukopis, diváka, zvyklého  ve Spojených státech na převažující tradiční sdělení, vede směrem, který jej posléze překvapí. Neboť, jak všichni víme a dokážeme analyticky zhodnotit, Pinkavovo překračování hranic směrem k absolutní tvůrčí svobodě  je bezvýhradné a pověstné.

Na stěnách Katzen musea visí připomínky jeho pověstných s slavných výstav, komorní Dynastie  v tehdejším Pražském domě fotografie a Heroes (Rudolfinum) s jejich nově formulovanými tématy a pohledy. Většina děl však jsou práce z posledních tří až pěti let, která dále rozvíjejí Pinkavův osobitý a svébytný typický vizuální jazyk zpracování v ničem nerušeném černobílém vidění.

Však také název této aktuální prezentace Remains znamená Ostatky, přesně to, co přetrvává. Což je v široce pojaté Pinkavově tvůrčí filosofii pojem, spojovaný nejen s předměty, ale se stavy, vzpomínkami, zkušenostmi, poselstvími. Díky za autorovo soustředění a díky i za nabíjení jím tvořených děl touto přidanou hodnotou významů a poselství.

Ivan Pinkava / REMAINS. Kdy a kde: American University Museum, Katzen Arts Center, Washington D.C. Výstava potrvá do 16. 12. 2012.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
08:30Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 12 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 15 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
včera v 16:28

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
včera v 13:26

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
13. 11. 2025
Načítání...