Audiokazety ještě nejsou passé, drží je hlavně nostalgie

Před více než půlstoletím se představila první audiokazeta, velkou oblibu si tento nosič získal v sedmdesátých letech, v Československu o dekádu později.  Pomohly i přenosné walkmany, které byly uživatelsky komfortnější variantou oproti kazetovým magnetofonům. Díky sběratelům a také nostalgii se audiokazety opět vracejí na hudební trh, podobný comeback jako vinyly je ale zřejmě nečeká.

Hudebník a producent Marek Ledvina nevidí za stoupající oblíbeností audiokazet jen nostalgii. „Audiokazeta je zvukový a myslím, že i kulturní fenomén. Když jsem začal poslouchat hudbu, nebyla běžně dostupná a kolovaly několikrát okopírované audiokazety,“ vzpomíná.

Připouští, že poslouchání muziky z překopírovaných kazet ovlivnilo jeho vnímání zvukové estetiky: „Změní se zvuk originální nahrávky, celé se to natlačí a příjemně nafoukne. Když jsem pak slyšel originál na vinylu a na cédéčku, tak mě mrzelo, že to hraje jinak, a přišlo mi, že dokonce hůř.“

První kompaktní kazety se v bývalém Československu začaly vyrábět v roce 1970 v gramofonových závodech v Loděnici u Berouna. Mezi prvními audiokazetami vydanými u Supraphonu byla i kompilace největších hitů Karla Gotta s názvem Má píseň z roku 1972.

Vyměňovali jsme si magnetofonové kazety, vzpomíná Fanánek

Rozmach využívání audiokazet umožňujících domácí nahrávání nastal v tuzemsku zejména v osmdesátých letech minulého století. Souviselo to s nedostupností zahraničních desek v obchodech, které si lidé nahrávali sami, nebo s ilegální distribucí zakázaných interpretů a skupin.

„V osmdesátých letech jsme se scházeli každý pátek na Kovárně, vyměňovali si magnetofonové kazety s novými objevy z punkové a novovlnné scény, které jsme sehnali ve svých osobních kolektivech ve školách a pražských hospodách. A tak jsme tenkrát i my začali zkoušet hrát něco podobného, s texty z našeho života, tedy především o hospodách, životě v nich a neúspěších skloubit vztah s dívkou s kalením,“ vzpomínal před časem frontman kapely Tři sestry Lou Fanánek Hagen.

Walkman
Zdroj: Pixabay

Zájem o audiokazety se v tuzemsku opět zvedl v roce 2017, kdy kapela Kryštof vydala výběrové album a připravila do soutěže několik audiokazet s touto nahrávkou. Zájem byl tak veliký, že nakonec těchto nosičů vydala osm set.

Formát audiokazety k vydání nových nahrávek ve světě zvolil například popový zpěvák Justin Bieber, americký rapper Kanye West, zpěvačky Kylie Minogueová a Madonna či kapela Twenty One Pilots. V Česku v minulosti po tomto formátu sáhli písničkář Xindl X nebo skupiny Lake Malawi, Jelen a Lucie.

Hlavně pro staromilce

Svoji novou desku On/Off plánuje na audiokazetě nabídnout také zpěvačka Barbora Poláková. „On/Off vydávám i jako kazetu, protože má pořád smysl pro staromilské fanoušky a lidi, kteří mají v autě přehrávač na kazety,“ sdělila.

Rovněž další hudebníci v současné době zjišťují, že hlavně na koncertech nemají problém vedle cédéček prodat i vinylové desky a také kazety. Pro sběratele i jako kuriozitu pro skalní fanoušky. 

„Takový boom jako v případě vinylů to nebude, ale z nostalgie si kazety spousta lidí ponechává. Vzpomínám na dobu, jak si jednu desku nahrávalo pět lidí na staré kazeťáky a takto se nahrávky šířily dál. Mám jich doma spoustu a hrajou dobře,“ řekl hudebník Roman Holý, kapelník Monkey Business a J.A.R.

Přes masivní ústup z trhu jsou audiokazety stále v prodeji a vydávají se na nich i nová alba. Například v USA se v roce 2020 prodalo téměř 160 tisíc kazet, což byl dvojnásobek proti předcházejícímu roku.

  • První audiokazetu představila  28. srpna 1963 nizozemská firma Philips na tradiční výstavě rozhlasové a televizní techniky IFA v Berlíně. V březnu 2021 ve věku 94 let zemřel Nizozemec Lou Ottens, který jako zaměstnanec Philipsu vynalezl audiokazetu a podílel se také na vývoji kompaktních disků.
  • Firma Philips do Berlína přivezla i první přenosný kazetový magnetofon EL 3300. Vážil 1,5 kilogramu, stál 299 marek a byl napájen pouze z baterií. Příslušenství tvořily mikrofon, taška a takzvaná compact cassette s kapacitou dvakrát 30 minut.
  • O dva roky později představila svůj „kazeťák“ i německá firma Grundig. K následnému velkému rozšíření audiokazet přispěly počátkem sedmdesát let i autorádio s přehrávačem a později walkmany. Výrobci spotřební elektroniky proto postupem času dokázali jejich největší nedostatky alespoň do určité míry odstranit.
  • V devadesátých letech audiokazetě velmi ztížil život rozvoj digitálních technologií. Nejdříve to byl kompaktní disk, který se na trhu poprvé objevil v roce 1982, posléze audiokazeta začala bojovat s vypálenými skladbami ve formátu mp3 a následně s poslechem hudby z internetu.