Praha - Američanka balkánského původu Marina Abramovičová patří k nejznámějším konceptuálním umělkyním současnosti. V souvislosti s její nedávnou spoluprací s nahou zpěvačkou Lady Gaga, se na internetu objevilo i video, které připomnělo její rozsáhlou výstavu v newyorském Muzeu moderního umění. V roce 1976 začala Abramovičová svá představení spojovat se svým přítelem, umělcem Ulayem. Vystoupení byla projevem jejich vzájemné odevzdanosti, obsahovala dravé emoce, křik, ubližování, nahotu, intenzivní prožívání okamžiku a dodnes jsou nepřekonaná. Když se jejich vztah rozpadl, rozešli se i jako umělci. Svou spolupráci zakončili v roce 1988, kdy se vydali každý z jednoho konce čínské zdi a ušli 2500 km, aby se setkali. Po třiceti letech se opět potkali, jak jinak než před publikem a zvědavým okem kamery. Nepadlo jediné slovo. Vzniklo další dílo do projektu Minuty ticha. Podívejte se.
Abramovičová bude exhibovat snad i na smrtelné posteli
Umělkyně Abramovičová je excentrická, vášnivá žena, která ve svých projektech jde až na dřeň. Bývá středobodem svých experimentů, jimiž odkrývá, co bývá skryto, nebo provokuje nové zážitky a emoce. Aby dosáhla působivé autentičnosti, řezala se noži, lehala si do ohnivých pentagramů, vystupovala před publikem pod vlivem psychoaktivních drog určených schizofrenikům a katatonikům, křičela, dokud neztratila hlas, a tančila nahá s kuklou, dokud nezkolabovala. Pořádala happeningy, při kterých nechala publikum, aby si s ní dělalo, co chce za pomoci rekvizit, mezi nimiž byly zbraň, kulka, bič, rtěnka, skalpel, kabát, boty a olivový olej. Tato hra trvala od 8 ráno do 14 hodin odpoledne. Na konci byla do půl těla nahá, plačící s rozmarýnovou větví přes ramena a růžovými lístky na bradavkách. Lidé ji zvedali, nosili okolo, oblékali, svlékali a obecně se k ní chovali jako k hračce.
V minulém roce bylo možné se s dílem Marini Abramovičové setkat v Galerii Rudolfinum v rámci výstavy Tváře.