Wartburg - symbol NDR bez inovací dlouho nevydržel

Eisenach (Německo) - Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosílie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů, jež se spolu s trabantem staly symbolem NDR, zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci. Poslední wartburg sjel z výrobní linky 10. dubna 1991.

Hranaté Wartburgy 353 začaly v továrně v durynském Eisenachu vyrábět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby Eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory. Nepocházely ovšem z Mladé Boleslavi, ale od západoněmeckého Volkswagenu.

Vysmívané wartburgy mají dodnes své zaryté fandy, byť jich není tolik jako v případě rázovitějších trabantů. Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do zavazadelníku čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzínu.

Po ukončení výroby wartburgů v roce 1991 se několikrát objevily informace o možném zmrtvýchvstání této značky. Tou zřejmě poslední byla před dvěma lety spekulace německého magazínu AutoBild, že se o vzkříšení zašlé slávy wartburgů pokusí automobilka Opel se starší verzí svého modelu Corsa. Vzhledem k hospodářským obtížím Opelu, respektive jeho amerického majitele, to ale nevypadá příliš pravděpodobně.

Wartburg nebyl jediným automobilem z východního Německa, který se proháněl po tuzemských silnicích. Stovky nadšenců dodnes s láskou pečují o své „bakeliťáky“ a spousty mladých kluků se stále projíždí na simsonech, které podělili po svých otcích. Nejen na stavbách lze zase v plném provozu vidět staré dobré multikáry. 

V následujícím přehledu můžete nostalgicky zavzpomínat, jaké „skvosty“ z NDR obohatily naše vozové parky.

Papírový závoďák, PVC-Jaguár nebo BMW (Bakelit Motor Werke). To byly přezdívky jednoho z nejoblíbenějších vozidel u nás vůbec. Nejrozšířenější verzi - Trabant 601 - začala automobilka VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau vyrábět v roce 1964. Kromě dvoutaktního motoru se vůz vyznačoval karosérií vyrobenou z umělé hmoty Duroplast. Celkem bylo vyrobeno 3,1 milionu kusů trabantů. Z drtivé většiny šlo o dvoudveřovou variantu nebo o verzi kombi.

Zřejmě nejrozšířenější nákladní vůz v někdejším východním Německu IFA W50 se začal v braniborském Ludwigsfeldu vyrábět v polovině 60. let. Jeho výrobce, kombinát Industrieverbands Fahrzeugbau (odtud značka IFA), nabízel na šest desítek různých variant, včetně vojenských či hasičských speciálů. Nákladní vůz s nosností pět tun a volitelným pohonem obou náprav byl vyvážen do 40 zemí ve východní Evropě, Africe či jižní Americe. Produkce byla zastavena v roce 1990, přičemž bylo vyrobeno 571 789 kusů.

Malé účelové „multikáry“ vyráběla továrna VEB Fahrzeugwerk Waltershausen už od poloviny 50. let. Hranatý typ M 25, který lze ještě dnes poměrně běžně spatřit, začal z výrobního pásu sjíždět ale až koncem sedmé dekády. Nenáročný pracant s širokou paletou různých nástaveb se stal exportním šlágrem NDR. Jako jedna z mála východoněmeckých značek přežil Multicar pád komunismu a víceúčelová vozidla vyrábí dodnes.

Simson S51 - oblíbené lehké motocykly vyráběla od začátku 80. let firma VEB Fahrzeug- und Jagdwaffenwerk „Ernst Thälmann“ z durynského Suhlu. Kromě silniční varianty bylo možné při troše štěstí sehnat i podpultovou verzi enduro. Obě nicméně poháněl shodný dvoudobý motor o objemu 50 ccm. V roce 1986 výrobce představil i skútr s označením SR50, který se ale nestihl tolik rozšířit.

Kdo chtěl v 80. letech v Československu osedlat silnější motocykl, mohl si vybrat stroj tuzemské provenience, nebo sáhnout po východoněmecké „emzetě“. Řada MZ ETZ byla k dispozici s motory o objemu od 143 do 243 ccm a jako příslušenství k ní bylo možné dokoupit v té době už zřídka vídaný postranní vozík.

  • Wartburg 312 zdroj: Photobucket http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2457/245652.jpg
  • Wartburg 315 zdroj: Photobucket http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2457/245654.jpg
  • Wartburgy v různém provedení zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2457/245655.jpg
  • Socialistická sídliště si bez wartburgů nešlo představit zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2457/245653.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 16 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
včera v 08:27

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
25. 12. 2025

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
25. 12. 2025

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025
Načítání...