Praha – Zájem o veletrhy klesá. Ubývá jak návštěvníků, tak prezentujících firem. Firmy, které se veletrhů účastní, v porovnání s uplynulými léty šetří, například na velikosti stánku nebo na reklamních předmětech.
Vystavovatelům se nedaří, zájem o veletrhy klesá
Podle zveřejněných dat klesá v posledních letech v Česku jak počet návštěvníků, tak i vystavovatelů. Od roku 2007 klesl počet hostů zhruba o půl milionu. „Vystavovatelé redukují výstavní plochu. Firmy odcházejí od velkých nákladů a velkých expozic a místo třípatrových stánků jdou do jednodušších,“ popisuje trend Radovan Ježovič, ředitel obchodu a marketingu Incheby.
Některé veletrhy se ruší úplně
Některé veletrhy a výstavy se dokonce kvůli nezájmu ruší úplně, jedním z nich je například autoshow v Praze Holešovicích. „Všechno je o globalizaci. Ty větší automobilky se tu nemusí vystavovat a prezentují se na větších trzích, jako je Německo nebo Francie,“ dodal Ježovič.
Veletrhy, které otevírají své brány, musí nabídnout zákazníkům něco navíc. Například nabízí výstavní plochu za symbolickou cenu. „Snažíme se snižovat cenu výstavní plochy. Snižovat ceny elektrických přívodů, třeba wifi už dáváme zcela zdarma. Samozřejmě těch nástrojů je několik, ale i my jsme limitovaní a i my musíme šetřit,“ uvedl Martin Chmelík, obchodní ředitel společnosti Terrinvest.
V Brně se daří
Vedení Veletrhů Brno ale tvrdí, že hodně záleží i na tématu výstavy. Podle společenství organizátorů a výstavních akcí jsou lídrem českého výstavního trhu právě Veletrhy Brno. Na druhé příčce je Výstaviště České Budějovice, které vystřídalo Inchebu Praha.