V USA Volkswagen finančně odškodňuje. Pro Evropany stejný přístup odmítá

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller odmítá výzvy, aby automobilka odškodnila zákazníky v Evropě za emisní skandál podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Ti obdrží až čtvrt milionu korun, případně automobilka vůz i odkoupí zpět. V rozhovoru s listem Welt am Sonntag Müller uvedl, že odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a příliš nákladné.

„V Evropě je situace jiná,“ prohlásil šéf Volkswagenu Matthias Müller. Nápravu ve Spojených státech podle něj komplikují přísnější emisní limity. Dodal, že Volkswagen sice stojí na solidních finančních základech, ale vypořádat se s náklady na odškodnění evropských zákazníků po vzoru dohody v USA by pro něj bylo velmi těžké.

Člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo.
Matthias Müller
generální ředitel Volkswagenu

Dohoda o řešení skandálu v USA se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů. Volkswagen tak skandál přijde v Americe až na 15,3 miliardy dolarů (zhruba 370 miliard korun). Většina amerických majitelů problémových vozů obdrží odškodné zhruba pět až deset tisíc dolarů (124 až 243 tisíc korun). Majitelé mohou rovněž požadovat, aby od nich Volkswagen automobily koupil zpět.

Volkswagenu přitom ještě zbývá v Americe vyřešit zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovým motorem. Vedle toho v Evropě se skandál týká zhruba 8,5 milionu naftových vozů.

Müller nechce Volkswagen přetížit

„Na řešení naftové aféry v USA jsme si doposud dali stranou 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard korun). Volkswagen se nadále nachází v solidní finanční pozici. Ale člověk nemusí být matematik, aby poznal, že vyplacení odškodného v neomezeně vysokém rozsahu by Volkswagen přetížilo,“ řekl Müller.

K odškodnění evropských zákazníků ve středu automobilku vyzvala eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská, podle níž by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA. „Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ prohlásila eurokomisařka. Müller uvedl, že s Bieńkowskou ve čtvrtek o svých postojích hovořil.

Emisní skandál propukl loni v září, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Po celém světě pak jde zhruba o 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 22 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...