V auditu Opencard jsou chyby, tvrdí šéf odboru informatiky

Praha – Představa, kterou vyvolal audit Opencard u veřejnosti i politiků, je naprosto mylná. Výsledky auditu již zpochybnil primátor hlavního města Pavel Bém a s obdobným tvrzením přispěchal i ředitel městského odboru informatiky Václav Kraus. Právě Kraus přitom byl podle náměstka primátora Rudolfa Blažka za problémy s Opencard zodpovědný. Blažek zároveň tvrdí, že o vzniklé ztrátovosti projektu nevěděl. Kraus to naopak zásadně vyvrací. Blažek měl podle něj k dispozici všechny dostupné podklady a informace. Audit, který je zatím médiím i veřejnosti utajen, by měl být nejpozději do Vánoc veřejný. V České televizi to včera pražský primátor přislíbil. Výňatek z auditu už byl prezentován na tiskové konferenci.

„Auditor zveřejněnými informacemi poškodil jak celý projekt Opencard a politické vedení města, tak celý odbor informatiky a v konečném důsledku i mě jako osobu,“ prohlásil Kraus. Dodal, že zveřejněním svých zjištění auditoři porušili smlouvu.

Kraus je zatím prezentován jako viník problémů s Opencard. Náměstek primátora Rudolf Blažek tvrdí, že se o ztrátovosti projektu dozvěděl až na poslední chvíli. To ale Kraus vyvrací, podle něj měl Blažek všechny podklady a informace o stavu projektu k dispozici.

„Co se týká ztrátovosti projektu, o tom se v této fázi nedá hovořit, protože příjmové složky projektu nebyly dosud zavedeny,“ dodal Kraus. Dle jeho slov rada města rozhodla o tom, že karty budou zatím poskytovány zdarma, ač měl být původně jejich prodej hlavním příjmem celého projektu.

Zásadní rozpory auditu podle odboru informatiky

  • Výše nákladů uvedená v auditu neodpovídá skutečnosti. Jen u odboru informatiky jde o rozpor ve výši 103 milionů korun.
  • Odbor informatiky o stavu projektu pravidelně informoval.
  • Mikropeněženka funguje, využít ji lze např. při placení za parkování.
  • Projekt je funkční a má strategii rozvoje.

Podle auditorů odbor informatiky zásoboval vedení města zkreslenými informacemi o průběhu projektu, vybírali se dodavatelé bez výběrového řízení a celá Opencard byla nekoncepční. Vinu na problému má mít i dopravní podnik. Audit tvrdí, že vedení města získávalo od dodavatele neseriózní odhady a také předpoklad příjmů byl naprosto nereálný. Město prý zadalo bez výběrového řízení třímiliardovou zakázku firmě Haguess, která měla roční obrat jen 20 milionů a neměla ani mezinárodní know-how na realizaci elektronické peněženky.

Odbor informatiky ovšem tvrdí, že audit obsahuje více než 50 chyb a nepřesností. „Výdaje odboru informatiky měly podle auditu dosáhnout 438 milionů, z toho 325 milionů inkasovala firma Haguess. Není to pravda. Faktem je, že skutečné výdaje odboru informatiky byly ve výši 335 milionů, z toho firma Haguess inkasovala 241 milionů,“ upozornil mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný.

Kraus: Na počátky projektu jsem neměl žádný vliv

Projekt Opencard byl nastartován v roce 2005 a byl obsahově řízen řídícím výborem. Za kartové centrum odpovídal magistrát a za dopravně-odbavovací systém pak dopravní podnik. „Ač byl až do podzimu roku 2007 projekt řízen mým předchůdcem, zodpovědnosti se nezříkám. Na jeho nastavení v počátcích jsem ale neměl žádný vliv,“ řekl Kraus. „Já a moji kolegové se snažíme stará závazky změnit tak, aby odpovídaly současným tržním podmínkám a umožnily co nejširší využití a rozvoj karty,“ dodal.

Václav Kraus: Opencard není fiasko

„Projekt Opencard považuji za funkční a životaschopný, který ulehčí život Pražanům a návštěvníkům našeho hlavního města.“


Nyní Opencard funguje jako mikropeněženka na platbu parkovného ve všech parkovacích automatech ve městě, průkaz do poboček Městské knihovny v Praze a jako elektronická jízdenka MHD. Technicky jsou připraveny i platby členství do městské knihovny, placení vstupného do zoo, botanické zahrady, apod. V budoucnosti má Opencard sloužit i jako studentská a žákovská karta, rodinný pas, využita má být také k čerpání sociálních dávek a podobně.

Srovnání s Plzeňskou kartou pokulhává:

„Oba systémy jsou nesrovnatelné co do technologického řešení a možnosti dalšího rozvoje,“ tvrdí mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný.

Vedou k tomu podle něj následující důvody:

  • Opencard funguje na mnohem bezpečnějším principu.
  • Umožňuje komunikaci s jinými kartovými systémy, např. spojení s In-kartou českých drah.
  • Plzeňská karta již funguje pět let, projekt Opencard má za sebou teprve první fázi rozvoje.


Světlo do celé kauzy kolem Opencard by měl vnést další audit, který si objednal primátor Pavel Bém. Hlavní město za něj zaplatí 1,42 milionu korun, zatímco první prověrka projektu vyšla zhruba na dva miliony. Nový audit, který vyhotoví společnost e-Fractal, by měl být hotový do 15. prosince.

  • Mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1271/127020.jpg
  • Zpráva s výsledky prvního auditu projektu Opencard autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1272/127121.jpg
Načítání...