Praha – Nejen mládež touží po nových technologiích, letošní prodeje chytrých telefonů potáhnou lidé starší pětapadesáti let. Podle studie společnosti Deloitte počet uživatelů smartphonů v této věkové kategorii stoupne o čtvrtinu. Na seniorech vydělají i výrobci takzvaných phabletů, tedy telefonů, které se velikostí své obrazovky blíží tabletům.
Trh s chytrými telefony letos ovládnou senioři
Lidí nad pětapadesát, kteří aktivně používají chytré telefony, zatím není mnoho. A právě mezi ně se teď výrobci snaží proniknout. Podle studie poradenské společnosti Deloitte letos stoupne počet starších uživatelů chytrých telefonů o čtvrtinu a moderní přístroje tak bude používat necelá polovina lidí ve sledovaném věku, i tak jich je ale výrazně méně než mezi ostatní populací, kde chytrý telefon vlastní 7 uživatelů z 10.
Problémem pro starší je ale u chytrých telefonů příliš malá dotyková obrazovka, na jejíž ovládání nejsou zvyklí. Často je navíc dostávají jako dárek od mladších příbuzných, ale bez toho, aby jim funkce telefonu pořádně vysvětlili.
I proto se různá vzdělávací centra stále víc zaměřují na to, aby se i ti starší seznámili s mladou technikou. „Na sklonku roku 2013 jsme uvažovali jak o tabletech, tak o telefonech, udělali jsme si sondu mezi seniory a zjistili jsme, že těmi androidy a různými systémy v telefonech ještě nejsou vybaveni, ale na tablety se už začali ptát,“ popsal ředitel jednoho z podobných center Jan Bartoš.
Telefon + tablet = phablet
Stejně jako u klasických telefonů by seniorům mohl pomoct větší displej - tedy kombinace mezi telefonem a tabletem, takzvaný phablet. Jejich prodeje stále rostou a letos by měly dosáhnout 300 milionů kusů oproti celé miliardě ostatních chytrých telefonů. Jejich výrobci ale víc než na Českou republiku a evropské trhy spoléhají na jihovýchodní Asii. Nejen kvůli tomu, že tu jsou chytré telefony obecně rozšířenější než jinde, ale i proto, že zdejší znaky kanji, hiragana nebo hangul potřebují víc prostoru než klasická latinka.