Washington - Tlak na Toyotu se ve Spojených státech stupňuje. Americká prokuratura zahájila vyšetřování kvůli bezpečnosti jejích vozů. Více než šest milionů aut bylo ve Spojených státech staženo k opravě kvůli problémům s pedály. S touto závadou jsou možná spojené i desítky obětí. Taková je bilance největší automobilky světa ve Spojených státech. Její vedení se v příštích dnech bude zodpovídat americkému Kongresu. Prezident Toyoty se ale podle svých slov těší. Ve středu hodlá Američanům všechno vysvětlit. O Japonce se nyní začala zajímat i Komise pro cenné papíry a burzy.
Toyota je v USA hnána k zodpovědnosti za problémy s pedály
„Je mi jasné, že jsme v posledních letech neposlouchali obavy zákazníků tak pozorně, jak jsme měli, nebo na ně nereagovali tak rychle, jak bylo zapotřebí,“ prohlásil prezident Toyoty Akio Toyoda. Podobně se už vyjádřil prezident americké divize, který před Kongres předstoupil už dnes. A to i přesto, že podle nově zveřejněného materiálu možná nešlo jen o pomalou reakci.
Toyota podle něj před třemi lety přesvědčila americké úřady, že vadné plynové pedály je možné opravit levnějším způsobem a bez masivního svolávání aut. „Je jasné, že se Toyota vědomě pokoušela zabránit stahování vozů s nechtěným zrychlováním. A dělali to kvůli penězům,“ míní Joan Claybrooková z organizace Public Citizen.
Toyota kvůli problémům s pedály přijde až o 1,5 miliardy dolarů
Automobilka tak měla ušetřit 100 milionů dolarů. Teď ji ale problémy s vozy budou stát mnohonásobně více - zhruba 1,5 miliardy dolarů. Japonský ministr dopravy Toyotu upozornil, že je i americkou firmou a měla by být ke Kongresu zcela upřímná. „Toyota by si měla být vědoma toho, že má jako americká firma a součást americké ekonomiky plnou zodpovědnost,“ řekl japonský ministr dopravy Seidži Maehara.
Automobilka ale začala zajímat i Komisi pro cenné papíry a burzy. Ta teď zkoumá, jak firma informovala investory. Jakou sílu komise má, pocítil před víc než rokem třeba koncern Siemens. Ten musel kvůli korupční aféře zaplatit přibližně 600 milionů eur.