Firma Kapsch bude provozovat mýtný systém zřejmě až do roku 2019, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Firma totiž nemusí nikomu odhalovat projektovou dokumentaci k nynějším mýtným branám, a to ani firmám, které by případně vyhrály takzvaný malý tendr na provozování současného výběru mýta.
Ťok: Nechme firmě Kapsch mýtný systém až do roku 2019
Společnosti Kapsch končí smlouva závěrem letošního roku a ministerstvo dopravy již dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá.
„Pravděpodobně si nějaký čas musíme koupit,“ podotkl ministr po jednání koaliční rady. „Nejspíš budeme muset nechat jet stávající systém a nechat ho provozovat Kapsch nějakou dobu,“ uvedl. Mělo by jít o dva roky. Ťok věří, že se za takovou dobu dá uskutečnit otevřené výběrové řízení.
Svůj návrh na prodloužení současné smlouvy předloží příští týden ke schválení vládě. Koaliční rada se podle ministra shodla na tom, že zásadní priorita je, aby se mýto vybíralo i po skončení letošního roku, kdy firmě Kapsch vyprší smlouva. Ťokovi se takový postup nelíbí, ale nevidí jinou praktickou možnost.
O místo nepřijdu, věří ministr
Ministr nepředpokládá, že ho potíže kolem mýtného systému budou stát místo. O personálních otázkách prý na koaliční radě řeč nebyla. Domnívá se, že za nynější situaci mohou jeho předchůdci v roce 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a jejích následných dodatcích. Smlouva podle Ťoka nijak nezajišťovala přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým potenciálním provozovatelem.
Nabídku na převzetí správy mýtného systému v Česku už od příštího roku dala nedávno ministerstvu slovenská firma Skytoll. Ta od roku 2010 provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku.
„Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli,“ podotkl Ťok k nabídce Skytoll. Ministerstvo bude ale podle něj kritické, aby zjistilo, jestli se nabídka dá skutečně garantovat. „Oni dneska, řekl bych, slibují modré z nebe a my si musíme technicky velmi pečlivě rozvážit, jestli to modré z nebe je dosažitelné,“ řekl.
V Česku se prostřednictvím mýtných bran vybírá mýtné od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.
Chystané prodloužení smlouvy s firmou Kapsch nepřekvapilo poslance Františka Laudáta (TOP 09). Připomněl však několik usnesení vlády na vypsání technologicky neutrální soutěže i nesplnění několika harmonogramů. „Ministr tam není od toho, aby nosil špatné zprávy, ale od toho, aby věci řešil,“ řekl Laudát.
Poslanec Jaroslav Faltýnek (ANO) si myslí, že systém funguje dobře a jeho účinnost činí 98 procent. Zdůraznil zásadní vadu smlouvy: neřeší součinnost končícího a nového provozovatele systému. Prodloužení smlouvy považuje na nezbytné v současné situaci. Faltýnek se navíc domnívá, že se podaří vyjednat s Kapschem slevu v řádech stovek milionů korun.
Politolog Vysoké školy finanční a správní Aleš Balcar připomněl, že se zpožděními se potýkala už společnost Kapsch při svém nástupu. Podle politologa jsou zpoždění typická také pro ministerstva, kde se mění často ministři – u dopravy, školství. Odvolání Ťoka neočekává, podle něj není nyní vhodná doba na výměnu ministrů.