Taxíky Uber musí zmizet z německých ulic, rozhodl soud

Frankfurt nad Mohanem – Alternativní taxislužba Uber a aplikace pro chytré telefony UberPOP je po celém Německu zakázána, rozhodl tamní soud. Za porušení zákazu hrozí pokuta až 250 tisíc eur (6,8 milionu korun), informovala agentura Reuters. Uber se chystá proti rozhodnutí odvolat.

O zákaz služby Uber usilovalo sdružení německých taxislužeb Taxi Deutschland, podle kterého je služba ve skutečnosti nekalá konkurence pro běžné taxikáře, protože řidiči spolupracující s Uberem nemají na provozování taxi koncesi ani neplatí dražší povinné ručení, které je spojeno s provozováním osobní dopravy.

„Litujeme dnešního rozhodnutí soudu ve Frankfurtu nad Mohanem, které zabrání Uberu, aby přispěl k lepší a levnější individuální mobilitě,“ prohlásil generální ředitel Uberu pro Německo Fabien Nestmann. Společnost bude ale i nadále provozovat služby pomocí profesionálních řidičů limuzín a řidičů taxi s licencí. „Neodejdeme z německého trhu, naše služby UberBLACK a UberTAXI zůstávají dnešním rozsudkem nedotčené,“ dodala firma Uber ve svém prohlášení. Společnost vedle toho pracuje na nové alternativní službě pro spolujízdu, která má být v souladu se stávajícími německými zákony.

Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace slouží i jako taxametr a platební nástroj.

Mobilní aplikace Uber
Zdroj: ČT24/ČTK/imago stock&people

Německý soud už loni na konci srpna vydal ve zrychleném řízení opatření, které zakazovalo fungování Uberu v celém Německu, protože podle něj porušuje zákon o přepravě osob. V září však své předběžné rozhodnutí stáhl po stížnosti právníků Uberu, kteří tvrdili, že není důvod pro zrychlené řízení a že se věc může rozhodnout ve standardním soudním sporu.

Předsedající soudce Joachim Nickel už při soudním slyšení uvedl, že Uber porušuje německé zákony o komerční osobní dopravě, protože jeho řidiči nemají správné licence a svoji činnost provozují bez povolení. Právníci Uberu oponují tím, že jejich služba se nemusí řídit předpisy pro provozovatele taxi, protože působí jako spojení mezi řidičem a klientem. Na to však druhý soudce z tříčlenné poroty, Uwe Eilers, řekl, že v tomto případě by měl nabízet služby zdarma.

Soudu se nelíbí ani samotný podnikatelský model Uberu, který podle něj nemá dostatečné pojištění. „Z hlediska ústavního a evropského práva nelze tento podnikatelský model schválit,“ uvedli soudci.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (463 miliard korun). Firma se označuje za službu, která zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu. Přesto přístup Uberu v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. Soudní řízení ve Frankfurtu nad Mohanem je jedním z více než desítky žalob podaných v posledních měsících na službu v mnoha evropských zemích. Soudy již zakázaly službu ve Francii či ve Španělsku.

Jak je na tom Uber v Česku?

České ministerstvo dopravy letos potvrdilo předchozí rozhodnutí pražského magistrátu, že řidič alternativní taxislužby Uber porušil zákon a udělilo mu pokutu 20 tisíc korun. Ministerstvo rozhodlo, že aplikace Uber není v rozporu se zákonem o silniční dopravě, ale řidiči, kteří aplikaci užívají, musejí tyto zákony dodržovat a pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem. Jinak řidiči hrozí pokuta a zákaz činnosti na dva roky. Uber v Česku podniká od loňského léta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB nakoupila testovací portfolio digitálních aktiv za milion dolarů

Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla centrální banka.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Cla na levné balíky z Číny budou již příští rok, rozhodli ministři EU

Unijní ministři financí se ve čtvrtek v Bruselu dohodli, že co nejdříve v roce 2026 zavedou cla na balíky s nízkou hodnotou přicházející do zemí Evropské unie. Tento krok zasáhne i čínské on-line prodejce Shein nebo Temu. Původní plán spočíval ve zrušení osvobození od cla pro balíky v hodnotě nižší než 150 eur (přes 3600 korun) až v roce 2028. Miliardy balíků přicházejících do EU převážně z Číny však vyvolaly negativní reakci podniků a vznikl tlak na politiky, aby jednali rychleji, poznamenala agentura Reuters.
před 9 hhodinami

Polovinu Mafry odkoupí miliardář Tykač, píší Seznam Zprávy

Polovinu mediální společnosti Mafra podle Seznam Zpráv (SZ) koupí od Kaprainu finančník Pavel Tykač, jehož hlavní byznys je v energetice a který vlastní i fotbalovou Slavii. Transakce je podle zdrojů serveru dohodnuta a bude oznámena v brzké době.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Výroba aut v Česku se mění

Výroba automobilů v Česku se mění, například kolínský závod společnosti Toyota přestal vyrábět vozy pouze se spalovacím motorem. Nahradí je novým hybridním modelem a produkovat tak bude už jen hybridy. O takové modely mají Češi stále větší zájem a víc kupují i čistě elektrická auta. Na ty se už v Česku soustředí Škoda Auto a Hyundai – za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily 162 tisíc vozů. Škoda Auto ještě víc – podle automobilky zároveň rostou i prodeje. „Rosteme velmi výrazně speciálně v sekci elektromobilů, roste celý trh,“ uvedl vedoucí pro český trh ze Škody Auto Jiří Maláček. I přesto je zájem o čistě elektrické vozy v Česku stále malý, na celkových prodejích se podílí jen asi pěti a půl procenty.
před 18 hhodinami

Vláda se chce ucházet o vybudování české AI Gigafactory

Vláda schválila záměr ucházet se u Evropské komise o projekt takzvané AI Gigafactory. Česko předloží oficiální žádost v prvním čtvrtletí příštího roku. Hodnota obřího evropského datového centra pro AI je okolo devadesáti miliard korun, třicet pět procent by mělo jít z evropských nebo národních zdrojů, zbytek má zaplatit soukromý investor. O schválení záměru informovalo po zasedání kabinetu ministerstvo průmyslu a obchodu.
12. 11. 2025

Vláda v demisi předložila sněmovně návrh rozpočtu

Vláda v demisi na středečním jednání rozhodla mimo jiné o tom, že vyhoví požadavku vznikající koalice ANO, SPD a Motoristů a nově zvolené sněmovně pošle návrh státního rozpočtu na příští rok. Je identický s původním návrhem z konce září. Rozhodnutí bylo podle premiéra v demisi Petra Fialy (ODS) přijato jednomyslně. Končící kabinet podle Fialy krok učinil ve chvíli, kdy je ve sněmovně ustaven patřičný výbor. Ve večerních hodinách už byl rozpočet i s přílohami k dispozici na webu sněmovny.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Hospodářský výbor povede SPD, rozpočtový Motoristé

Většina sněmovních výborů z celkem osmnácti má ve středu nově zvolené předsedy a místopředsedy. V čele hospodářského sněmovního výboru stane Radim Fiala za SPD. Hnutí získalo i vedení petičního výboru. Poslanec Vladimír Pikora (Motoristé) bude předsedat rozpočtovému výboru. Hnutí ANO bude předsedat zahraničnímu výboru, který povede Radek Vondráček. Předsedy výborů musí v jejich funkcích potvrdit ještě plénum sněmovny. Piráti kandidující na místopředsedy sněmovních výborů v žádné volbě neuspěli.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Haas vytýká ANO změny názorů na návrh rozpočtu. Juchelka nechce provizorium

„V rozpočtu určitě není o sto miliard míň,“ odmítá kritiku hnutí ANO člen sněmovního mandátového a imunitního výboru Karel Haas (ODS). Tvrdí, že ANO změnilo od voleb názor na návrh rozpočtu na příští rok „minimálně pětkrát až desetkrát“. Připouští, že je schopen se bavit o výhradách Národní rozpočtové rady. Poslanec ANO Aleš Juchelka v Událostech, komentářích prohlásil, že v návrhu rozpočtu chybí 15 miliard v příjmech a 85 miliard, které prý schází třeba resortům práce a sociálních věcí, školství či zdravotnictví. Nechce prý, aby Česko bylo v rozpočtovém provizoriu. Diskusí provázel Daniel Takáč.
12. 11. 2025
Načítání...