Výtvarnice Jitka Tomanová maluje na bílý porcelán jednoduché černé linie. Prodávat porcelán začala na pražském Dyzajn marketu, dnes oslovuje mladé zákazníky kresbami na starém nádobí, které hledá na trzích.
Starý i nový porcelán zdobí jednoduché linie mladé designérky
Většinu porcelánu, který výtvarnice z Karlových Varů doplňuje svými malbami, lidé kupují jako dárek. Zájem mají i o svatební nádobí na přání.
Kromě ruční malby vytváří Jitka Tomanová také šablony, které pak na nádobí tiskne. A často i na kousky, které jsou starší než ona.
„Myslím, že je to jedna z věcí, díky které vyčnívám nad ostatními tvůrci, co dělají na porcelán. Moje klientela je samozřejmě odlišná, hodně často jsou to mladí lidé, kteří se zajímají o udržitelný životní styl, nebo lidé, kteří už se přejedli konzumu,“ říká výtvarnice, která pro starý porcelán vyráží pravidelně na bleší trhy.
Kolik peněz chci a jestli si o ně řeknu
Jako začínající podnikatelka si Tomanová musela nejdříve ze všeho odpovědět na několik otázek. „Kolik peněz skutečně potřebuji, kolik peněz bych chtěla, jak bych musela nastavit ceny a jestli jsem vůbec natolik sebevědomá říct si za svoje zboží tuhle cenu,“ počítala tehdy Tomanová.
Po několika probdělých nocích vyrazila s pomalovaným karlovarským porcelánem na pražský Dyzajn market. „Popravdě jsem byla víc nervózní, než když jsem šla ke státnicím. Vedle mě byla jiná paní s porcelánem a měla ceny třeba o 40 procent nižší. A já jsem začala úplně panikařit, že to mám moc drahé, že si to nikdo nekoupí,“ vzpomíná výtvarnice.
Svou klientelu Tomanová našla a zákazníci se jí i vrací. Nyní chce Tomanová svůj sortiment rozšířit. Minimálně o dětský porcelán, čeká totiž přírůstek do rodiny a jak sama říká, postihla ji stejná „nemoc“ jako řadu jiných těhotných designérek.