Staré auto se bude dát i po Novém roce zlikvidovat zdarma

Praha - V souvislosti s placením ekologického poplatku za převod staršího automobilu, který nesplňuje emisní normy Euro 3 ani 4, teď řada majitelů obstarožní plechové nádhery podniká běh na dopravní úřady a žádá o urychlenou registraci na nového majitele nebo odhlášení nepojízdného auta z registru. Ministerstvo životního prostředí ale zoufalé majitele ojetin uklidňuje: Pokud i po Novém roce doloží stávající majitel potvrzení o ekologické likvidaci vozu, dopravní úřad automobil odhlásí z registru, aniž by majitel platil jakýkoliv poplatek.

Staré automobily, které už majitelé nechtějí, je možné nechat zlikvidovat ekologicky a zdarma, tvrdí mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Stačí vyhledat sběrné místo, které je schopné ekologicky zlikvidovat starý vůz bezplatně, a pak jen předložit potvrzení o likvidaci příslušnému dopravnímu úřadu, jenž vůz bez jakýchkoliv komplikací a poplatků vyřadí z registru.

Ministerstvo životního prostředí přišlo se svým prohlášením právě nyní proto, že se obává, že se v ulicích českých měst kvůli zavedení poplatků za převod starého auta a sankcionování vlastnictví vozu bez povinného ručení začnou množit odstavené vraky bez poznávacích značek. Ty by pak musely na své náklady likvidovat postižené obce. Majiteli by ale i tak hrozily sankce, ovšem pouze v případě, že ho obec vypátrá, což může někdy být poměrně složité. „Pokud najde vlastníka, může ho pokutovat až do výše 20 tisíc korun,“ doplnil konkrétní částku Kašpar.

Z celkového počtu 4,4 milionu automobilů registrovaných v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu, starších 15 let, a neplní tak žádnou emisní normu. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 tisíc korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2. Převod takových automobilů bude stát 5 000, resp. 3 000 korun.

Poplatky za registraci vozidel od 1. ledna 2009
Zdroj: ČT24/MŽP

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...