Plzeň – Škoda Transportation napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže záměr Českých drah koupit šestnáct luxusních vlaků Railjet od Siemensu. Informuje o tom zpravodajský server iDnes.cz. Dráhy na nové vagony, které vyjdou na bezmála pět miliard korun, nevypsaly žádnou soutěž. Škoda Transportation tvrdí, že může drahám dodat vlaky levněji. Dráhy ovšem tvrdí, že její vlaky jsou zastaralé a nesplňují zejména rychlostní limity.
Škoda napadla nákup luxusních vlaků pro ČD u antimonopolního úřadu
„Ano, mohu potvrdit, že jsme návrh k antimonopolnímu úřadu podali,“ uvedla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Více se ovšem k případu nechce vyjadřovat. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže teď musí rozhodnout, zda uzavření smlouvy se Siemensem není v rozporu s českými zákony. Dráhy totiž místo vypsání tendru využily nabídky převzít opci od rakouských drah. Argumentují tím, že jde o cenově velmi výhodnou nabídku. Díky velkému kontraktu rakouských železnic je cena za jednotku podstatně nižší, než kdyby dráhy vysoutěžily nové vozy samy.
„Úřadu předáme ve stanovené lhůtě potřebné podklady k rozhodnutí. Jsme nadále přesvědčeni o zákonnosti postupu a jedinečné výhodnosti nabídky výrazně nižší než běžné tržní ceny, kterou potvrdilo několik nezávislých odborných posudků,“ řekl k tomu mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Tak rychlé vlaky na české tratě nemohou, tvrdí Škodovka
Škodovka nabízí drahám své vlaky a tvrdí, že je může dodat levněji, než za kolik státní podnik pořídí vozy od Siemensu. Má to ale háček - levnější patrové jednotky odvozené ze souprav CityElefant jezdí rychlostí maximálně 160 kilometrů v hodině. Dvousetkilometrovou rychlostí, kterou mohou jezdit vlaky Siemens, se v tuto chvíli na českých tratích podle Škody Transportation stejně jezdit nedá.
Dráhy tvrdí, že nové soupravy potřebují pro provoz hlavně v zahraničí, například na linkách do Německa nebo do Rakouska. „Vlak odpovídá parametrům pro uvažované nasazení v zahraničí včetně například rychlostního limitu, který je nejméně 200 kilometrů v hodině,“ dodal Šťáhlavský.
Postup Škody, která se snaží nákup překazit, rozzlobil i odbornou veřejnost. Podle nich se snaží výrobce, jenž s výjimkou lokomotivy 109E nepřišel od 90. let prakticky s žádným novým vlakem, zakonzervovat stav na českých kolejích. Firmy kolem Škody dosud ukously z miliardových nákupů na dráze největší krajíc. V řadě případů přitom dráhy nakupovaly srovnatelné jednotky za ceny vyšší, než kolik stojí například švýcarské vlaky.
Nákup v ohrožení už podruhé
Nákup nových vlaků je v ohrožení již podruhé. Původní opce totiž měla vypršet koncem června. Nakonec ale daly rakouské dráhy, kterým při nevyužití opce hrozí pokuta, i Siemens, který by tak ztratil příležitost prodat šestnáct nových jednotek, daly Českým drahám druhou šanci. Opci prodloužily do konce září.
Jednotky Railjet (Siemens Viaggio) jezdí v Rakousku a také na mezistátních spojích do Švýcarska, Německa a Maďarska od konce roku 2008. Čeští cestující mohli jednu z nich vyzkoušet asi půl roku po zahájení provozu, když se souprava představila na ostravském železničním veletrhu a na cestě z Rakouska svezla i cestující.