Skanska: Miliarda? Nesmysl, Bárta reklamace nadsazuje

Praha – Největší tuzemská stavební společnost Skanska nevylučuje, že se bude soudit s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) kvůli poškozování dobrého jména firmy. Na setkání s novináři to dnes řekl generální ředitel Skansky Dan Ťok. Reklamace na dopravních stavbách, které Skanska budovala, se podle ŘSD pohybují ve stovkách milionů korun, ministr dopravy Vít Bárta je odhadl dokonce na miliardu. Skanska tato čísla považuje za nesmysl.

Na reklamovaných úsecích silnic stojí už víc než týden cedule, které řidiče upozorňují na dodavatele stavby a na to, že ŘSD je musí opravit.

Skanska vedení ŘSD v dopise vyzvala, aby podnik cedule odstranil. „Pokud je neodstraní, nevylučujeme žalobu o náhradu škody,“ uvedl Ťok. Přesné vyčíslení škod zatím firma nemá, cedule prý už ale začínají vadit některým obchodním partnerům Skansky. Dopis také obsahuje výzvu, aby ŘSD vytvořilo spolu se Skanskou komise, které by řešily sporné reklamace společně.

Skanska a její reklamace (zdroj: ČT24)

„Do dneška jsme nenašli vysvětlení, proč se ministr dopravy a vedení ŘSD pustili právě do nás a jen do nás, proč s námi komunikují ultimativním způsobem přes média, proč zveřejňují nepravdivé informace. Připadáme si teď jako terč na pouťové střelnici,“ poznamenal šéf Skansky.

Podle dřívějšího vyjádření ministerstvo dopravy vyhodnotí „úspěšnost“ těchto cedulí a bude uvažovat o jejich použití i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem.

Spory o reklamaci vyřeší odborníci

ŘSD v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a chybějící atest svodidel na dálnici D1.

V případě zvlněné vozovky na dálnici D11 před Hradcem Králové v úseku Chýš-Osičky se ŘSD se Skanskou už dohodlo, že spor vyřeší na základě odborného posudku Českého vysokého učení technického v Praze. Jeho odborníci už analyzují, co zvlnění vozovky způsobilo. „Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka,“ řekl Ťok. Očekává ale spíše kompromisní stanovisko, které rozdělí odpovědnost mezi všechny strany sporu.

Skanska také čelí obvinění z dodávky nekvalitních svodidel na dálnici D1. Podle šéfa Skansky se celý problém týká jen roku výroby části svodidel, která jsou prý ale jinak zcela stejná. „Přestože nejsme přesvědčeni, že jsme pochybili, a na dodané díly máme certifikáty, zahájili jsme výměnu,“ řekl Ťok. Náklady na výměnu budou podle něj maximálně do milionu korun.

Bortící se svahy dálnice D11
Zdroj: ČT24