S přeřazením šoférů linkových autobusů do vyšší platové skupiny souhlasí odbory. Přeřazením ze třetí do páté skupiny si šoféři polepší o zhruba 16 korun na minimálních 87 korun za hodinu. Zároveň se zástupci zaměstnavatelů s odbory shodli na navýšení peněz za čekání na spoj a přiznání příplatku za práci ve ztíženém prostředí. Po aktuálním jednání to uvedl náměstek ministryně práce a sociálních věcí Robert Baxa. Právě řidiči krajských spojů si na platy stěžují dlouhodobě a nevylučují ani stávku. Tu se ale podařilo pondělní schůzkou oddálit.
Řidiči autobusů by si mohli polepšit přeřazením do vyšší platové skupiny. Odbory souhlasí
Podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je návrh základem pro kompromisní řešení problému. Odbory nedosáhly splnění všech svých požadavků.
Šoféři linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od loňského roku. Kompromisní návrh nyní ministerstvo práce zpracuje pro posouzení ve vládě, na konci října by podle Baxy měl kabinet dostat k projednání jeho definitivní legislativní podobu.
V úterý by se kompromisním návrhem mělo zabývat předsednictvo dopravních odborů. Odbory původně požadovaly navýšení mezd na 130 korun na hodinu. Po pondělním jednání ale Pomajbík připustil, že přeřazení do páté platové skupiny je nejlepší možný výsledek, kterého se v současnosti mohlo podařit dosáhnout. Zároveň uvedl, že v blízké budoucnosti očekává navýšení peněz pro jednotlivé mzdové skupiny spolu se zvažovaným zvyšováním minimální mzdy.
Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina šoférů
Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů, není ale úplně jasné, jaká část šoférů protesty aktivně podporuje. Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina. Zástupci zaměstnavatelů ze Svazu průmyslu a dopravy naopak uvádějí, že se protesty a hrozby stávkou týkají zejména společností, které nejsou sdruženy ve svazu. Svaz přitom jen mezi většími dopravci jezdícími alespoň se 40 autobusy zastupuje 35 firem.
Důvodem nízkých mezd je podle samotných šoférů systém výběrových řízení, ve kterém kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.
Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí byla 26 480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22 425 korun.
Pomoci mají řidičky
Nedostatek řidičů ale budou mít firmy zřejmě ještě dlouho. A tak za volant usedají čím dál častěji ženy. Například Dopravní společnost Zlín-Otrokovice má dnes jedinou řidičku, ale chystá se najmout další.
„V současné době je vlna odchodů dlouholetých zaměstnanců do starobních důchodů. Tak je musíme nahradit,“ vysvětlil Pavel Nosálek z této firmy. Navíc průměrná mzda řidiče ve Zlíně je 22 tisíc měsíčně, a to se mužům často zdá málo.