První dálnice na dluh bude stát 3,8 miliardy

Praha – Vláda začíná hledat firmu, která na splátky postaví kus dálnice v rámci takzvaného PPP projektu, tedy modelu, ve kterém stát spolupracuje se soukromníky. Firma, která úsek dálnice postaví, bude mít pak svou část pronajatou na 30 let. Poté úsek převezme stát. První dálnicí v Česku, kterou bude spravovat soukromá firma, se má stát osmikilometrový úsek D3 u obce Bošilec. Vyjde na 3,8 miliardy a řidiči by na něj měli vyjet v roce 2016. Informuje o tom dnes server iHned.cz.

Ministerstvo dopravy už dokončilo podrobné plány, jak má vypadat první modelový projekt spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnic. „Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Právě spolupráce státu a soukromníků, takzvané projekty PPP, jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice. I podle zprávy Národní ekonomické rady vlády jsou služby stavebních firem pro stát výrazně dražší, než když staví pro soukromý sektor. Důvod je jednoduchý: v soukromé sféře je větší konkurence, která tlačí ceny dolů.

Dálnici bude vláda splácet z mýtného

Částka, se kterou ministerstvo dopravy půjde do veřejné soutěže, je 3,8 miliardy korun. Pokud plán schválí na jaře vláda, firmy by se mohly začít hlásit už letos v létě. Ministerstvo přitom láká i zahraniční investory nebo sdružení finančníků a stavitelů.

V praxi bude první PPP projekt vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou. Peníze bude vláda soukromníkům splácet z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Protože tam ale neprojede tolik aut, aby mýto za 30 let náklady uhradilo, bude stát dosypávat i peníze, které se vyberou na silnicích ve zbytku republiky.

Pavel Dobeš
Zdroj: Ondřej Němec/isifa/Lidové noviny

Cena 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnice dokáží ušetřit. „Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat,“ upozornil Dobeš.

Jiné cesty? Půjčka od Lesů a odložené platby

Ministerstvo dopravy hledá i jiné cesty, jak co nejvíce zabránit hrozícímu útlumu a konzervaci českých dopravních staveb. Podle výhledu jeho rozpočtové kapitoly totiž na výstavbu dálnic poputuje příští a následující rok vždy 48 miliard korun (letos se jedná o 66 miliard, loni byly investice do dopravních staveb 96 miliard).

Ministerstvo dopravy si proto chce vypomoct desetimiliardovou půjčkou od Lesů ČR. „S ohledem na to, že v rozpočtovém výhledu jsou právě léta 2013 a 2014 tím nejhorším, tak si myslím, že tyto finanční prostředky by velmi výrazně mohly pomoci,“ konstatoval ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) s tím, že peníze by Lesům vrátilo až po roce 2020.

Další cestou, kterou ministerstvo plánuje, jsou odložené platby stavebním společnostem, jejichž výše by měla dosáhnout až 29 miliard. Ministerstvo by pak peníze uhradilo zpětně ze zisku z mýta. „Můžeme začít pracovat na tom, abychom tento model stihli ještě před začátkem stavební sezóny roku 2012 a řada projektů se už v tomto roce začala stavět.“ Uvedl Dobeš.

6 minut
Ekonomika ČT24 o dopravních stavbách
Zdroj: ČT24

Plán odložených plateb má i podporu stavebních firem. Za poslední dva roky nebyla zahájena žádná velká stavba, pouze se dokončovaly ty rozestavěné, a jim proto chybí zakázky. „My už jsme s touto myšlenkou přišli a navrhovali jsme, aby se akce, které byly pozastaveny v minulých letech, stavěly dál a zavedly by se odložené platby,“ uvedl generální ředitel Skansky Dan Ťok. „Je to trochu komplikovanější cesta, ale jsme k ní připraveni, protože pokud se ani takovouto cestou nevydáme, tak to bude znamenat další destrukci stavebních kapacit na území České republiky,“ dodal generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
před 26 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 8 hhodinami

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 13 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
včera v 17:44

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025
Načítání...