Ojetiny jsou v kurzu, ceny v autobazarech rostou. Malá auta jsou dokonce dražší než v Německu

Kdo si chce koupit auto, které nemá ještě moc najeto a je ve slušném stavu, připlatí si za něj zhruba o devět procent více než loni. Přesně o tolik se totiž v posledních čtyřech kvartálech zvedla meziročně cena vozidel vyrobených v roce 2014 s nájezdem okolo sto tisíc kilometrů. Vyplynulo to z analýzy vývoje cen ojetých vozidel, kterou zpracovala společnost Cebia.

V čele žebříčku zájmu o ojeté vozy stojí značka Škoda, a to prakticky ve všech kategoriích. Proto také platí, že cenová politika této značky určuje úroveň cen celého trhu.

Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebie zdražují všechna ojetá auta – stojí za tím prosperita firem i růst spotřeby domácností. Na trh se však podle společnosti dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava.

Ojetá mini auta a malá vozidla se v Česku za poslední čtyři čtvrtletí prodávala dráž než na německém trhu. Na druhou stranu, Češi si zase mohli lépe pořídit oblíbené SUV a vozidla nižší střední či střední třídy.

Cena dieselů se už propadá i v Česku

Mezi dva nejčastěji kupované modely patří Škoda Octavia a Volkswagen Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzinovým motorem 1,4 TSI stále stoupá – meziročně o 14 procent, u naftové verze 1,6 TDI cena naopak v posledním roce klesá (minus osm procent). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i k propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

A dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižšími cenami aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě zmíněná Škoda Octavia v konfiguraci 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Podíl jednotlivých segmentů na trhu ojetin.
Zdroj: Cebia

Trh s diesely plní i rostoucí dovoz ojetin ze západních zemí. Ze statistik největší české sítě autobazarů AAA Auto vyplývá, že podíl importovaných vozů s dieselovými motory se od začátku roku zvýšil o čtyři procentní body na 45 procent.

Nejčastější cena ojetiny v síti AAA Auto se pohybuje kolem 135 tisíc korun. V květnu nabídku vozů tvořily nejčastěji automobily s nájezdem 159 tisíc kilometrů a stáří 9,7 roku.

Nejvíce z menších zdražila Škoda Fabia

V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia následovaná modely Škoda Citigo a Ford Fiesta, vyplývá z průzkumu Cebie. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o zhruba dvanáct procent, i když nejoblíbenější Škoda Fabia byla ještě o více než procento dražší.

Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu – tato vozidla bývají často druhým autem v rodině. Na českém trhu však kvalitní ojetiny této kategorie podle průzkumu Cebie nejsou, protože s výjimkou Škody Fabia tady zásobování kvalitními ojetinami z operativního leasingu chybí. 

V porovnání s Německem vychází na rozdíl od malých vozů v Česku výhodněji auta nižší střední třídy – největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici třiceti procent, následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o necelá čtyři procenta. Nejvíce pak u čtyřletého vozu Škoda Rapid – meziročně o téměř dvanáct procent.

Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vývoj obvyklé ceny aut za posledních 12 měsíců
Zdroj: Cebia

Ve vyšší střední třídě měla největší podíl Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o více než sedm procent bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (o téměř jedenáct procent) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik jako Škoda Superb.

Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin.

Zájem je hlavně o SUV, je to módní trend

Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacií Duster a Volkswagenem Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o dvanáct procent, přičemž nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 procenta, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %).

Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4x2 je velmi silný na úkor pohonu 4x4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla tak lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrchu či v terénu. 

Průměrné stáří aut v Česku je rekordní: 15,4 roku

Průměrné stáří osobních aut na českých silnicích letos v prvním čtvrtletí stouplo o tři čtvrtě roku na rekordních 15,4 roku, vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Poprvé překročilo hranici 15 let a  mohou za to zejména dovozy starých ojetin. 

V Česku tak bylo na konci března registrovaných 5,65 milionu osobních aut, což je o 57 tisíc více než na konci roku 2017. V prvním čtvrtletí se prodalo 67 873 nových aut a dovezeno bylo 42 430 ojetin. Z toho 51 procent bylo starších deseti let. Vyřazeno z registru bylo 46 558 aut. Ta byla buď vyvezena do zahraničí, nebo do šrotu.

Podle experta na automobilový průmysl z EY Petra Knapa prodlužování průměrného věku vozů platí pro celou EU, kde nedávno přesáhl deset let a dále stoupá. V Česku je však podle něho situace výrazně horší než v Unii. 

„A to i přesto, že máme vysoký počet fleetových zákazníků, kteří auta obměňují rychleji než fyzické osoby. Bohužel u nás je stále relativně liberální dovoz ojetých vozů. Průměrný věk aut také zvyšuje stále relativně početná skupina vozů starších 20 a více let, které jsou levně udržovány a na drobné popojíždění svým majitelům zcela postačí. Manuální zručnost českých řidičů a jejich šetrnost hrají určitě svou roli,“ vysvětlil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Při akčních nákupech by zákazníci měli dbát na kontrolu slevy

Ačkoliv černý pátek připadá až na konec listopadu, někteří obchodníci už akce zahájili. Slevy se zpravidla pohybují v řádu desítek procent, zákazníci by však při nákupech měli být pozorní. Důležitá je kontrola výpočtu slev. Roli hraje takzvaná referenční cena, z níž výše slevy vychází. Proto musí být uvedena na cenovce. „Měla by odrážet nejnižší cenu za posledních třicet dní před uvedením slevové akce,“ vysvětluje právník dTestu Jan Šůra.
před 6 hhodinami

Windfall tax skončí. Většinu zaplatil ČEZ, banky odvedly minimum

Celkem skoro 118 miliard korun má stát vybrat na takzvané windfall tax, tedy dani z neočekávaných zisků, kterou odcházející vláda uvalila na vybraná odvětví. Jde o celkové inkaso za tři roky fungování daně, která má letoškem skončit. Ministr financí v demisi Zbyněk Stanjura (ODS) pro ČT připustil, že daň by teď konstruoval jinak. Naprostou většinu jejích výnosů zaplatila společnost ČEZ, naopak třeba bankovní sektor odvedl minimum.
před 7 hhodinami

ČEZ zlevní elektřinu a plyn 1,6 milionu zákazníků

Energetická společnost ČEZ zlevní od začátku příštího roku dodávky energií pro celkem 1,6 milionu zákazníků. Cenu elektřiny na dobu neurčitou sníží o 240 korun za spotřebovanou megawatthodinu, cenu plynu pak o 70 korun. Energie postupně zlevňují i další dodavatelé.
před 13 hhodinami

O úspěchu ve škole v Česku často rozhoduje už narození

O úrovni vzdělání tuzemských dětí je z velké části rozhodnuto už v okamžiku jejich narození. Česko patří mezi země, které mají nízkou takzvanou sociální mobilitu. Žáci ze vzdělanějších rodin dosahují lepších výsledků než jejich vrstevníci z méně vzdělaného prostředí. Významný podíl na tom má ekonomická situace rodiny. Tématu se věnovaly Události, komentáře z ekonomiky.
před 14 hhodinami

Čína zrušila omezení vývozu některých vzácných kovů do USA

Čína zrušila omezení vývozu gallia, germania, antimonu a supertvrdých materiálů do Spojených států. Jedná se o důležité materiály pro výrobu polovodičů. Opatření platí od neděle do 27. listopadu 2026, píší tiskové agentury s odvoláním na čínské ministerstvo obchodu.
před 18 hhodinami

Valuty a více půjček. Válka mění přístup Ukrajinců k penězům

Válka značně zhoršuje finanční situaci Ukrajinců. Inflace zvedá ceny a obyvatelé napadené země chudnou. Často si proto berou půjčky a upřednostňují valuty. Rozšířilo se i využívání internetového bankovnictví, zjistila zpravodajka ČT Darja Stomatová.
před 20 hhodinami

O superdávku za měsíc požádal skoro čtvrtmilion lidí. Nejspíš ji čekají změny

Měsíc od spuštění největší reformy sociální podpory za poslední roky zatím lidé podali přes dvě stě tisíc žádostí o takzvanou superdávku. Z toho skoro čtyřicet procent on-line, vyplývá z dat ministerstva práce. Jednotnou dávku, která nahrazuje příspěvek a doplatek na bydlení, příspěvek na živobytí a přídavek na dítě, pravděpodobně čekají další úpravy. Koalice ANO, SPD a Motoristů už avizovala, že chce systém zrevidovat.
před 21 hhodinami

Rusko má kvůli sankcím problém s odbytem ropy

Rusko má po zpřísnění západních sankcí problém s odbytem ropy, píše agentura Reuters s odkazem na údaje od společností LSEG a OilX. Dva naložené tankery s přibližně 1,5 milionu barelů ruské ropy Ural zůstávají kotvit na obou koncích Suezského průplavu již déle než týden.
7. 11. 2025
Načítání...