Obchody v nákupních centrech byly zavřené skoro šedesát dnů. Protože neměly samostatný vchod z ulice a rozlohu do 2500 metrů čtverečních, otevřít mohly až mezi posledními, 11. května. Teď analyzují zájem zákazníků, některé také uvažují o změnách ve své strategii.
Obchody v nákupních centrech vyhlížejí zákazníky a zvažují cesty do budoucnosti
„My jsme opravdu museli ze dne na den vládním nařízením zavřít. Nulová cash flow, nulové tržby, ale náklady vám běží dál,“ vzpomíná zakladatel Alpine Pro Václav Hrbek. Firma má desítky poboček právě v obchodních centrech. Prodávají oblečení a boty, jsou partnerem sportovců.
Po dvou měsících otevřeli a slyšeli: Život se vrací do normálu. To se u nich ale zatím neděje. Do normálních tržeb mají daleko. Nevydělají s jistotou ani na nájem.
Snaží se lákat zákazníky na slevy. I přesto jim třeba do jednoho z jejich obchodů přišlo v květnu o 60 procent méně klientů než před rokem. „To je situace, která vás posílá do velké ekonomické ztráty,“ říká Hrbek a dodává: „Padesátiprocentní tržby jsou pro nás cesta do pekla.“
(Ne)jednoduchá jednání s obchodními centry
Zatím doufají, že přes léto prodeje porostou a na podzim nepřijde druhá vlna. Že by ji dokázali porazit si - ani přes využitou státní podporu – nedokážou představit. Navíc je čeká vyjednávání o nájemném. „Je teď na nás a na obchodních centrech, jestli se dohodneme. Nejdřív jsem si myslel, proč bychom se nedohodli. Jenomže obchodní centra si teď k tomu kladou další podmínky,“ řekl Hrbek.
Některá jsou podle něj velmi vstřícná, jiná vůbec. Na složité vyjednávání se tak chystají i další obchodníci. I ti, kteří zavřít nemuseli.
„V České republice provozujeme 60 prodejen, naprostá většina z nich je v obchodních centrech,“ říká obchodní ředitel firmy Grand Optical Pavel Krejčí. „Od pondělí 16. března jako když mávnete kouzelným proutkem, okamžitý propad návštěvnosti. Bez ohledu na to, jestli jsme měli prodejny na ulici, nebo v obchodních centrech. Je to víc než osmdesát procent.“
Obchodní centra se podle ředitele sítě optik proměnila v města duchů. V tom, že mohli mít otevřeno, velkou výhodu nevidí. V případě programu na úlevy od nájemného jim to spíš uškodilo. „Co se týče nájemného, je to opravdu zapeklitá situace. Program (COVID nájemné) je určen pro subjekty, které musely být z vládního rozhodnutí plně uzavřeny,“ řekl Krejčí. A to nebyl jejich případ.
K přežití pomohl i e-shop
V podobné situaci se ocitla i síť prodejen farmářských potravin. Otevřeno mít mohli, někde ale zavřeli dobrovolně. „V době koronavirové jsme měli zavřené čtyři provozovny v obchodních centrech. Bylo to z důvodu, že naše tržby poklesly o 80 procent,“ řekl manažer investiční platformy Sklizeno Michal Syrovátko. Místo vyhlížení zákazníků v prázdném nákupním centru proto rozjeli e-shop. A i díky tomu krizi přežili.
Tahle situace bude mít dlouhodobější dopady v chování zákazníků, uvedl k tomu analytik zákaznického chování v poradenské firmě KPMG Tomáš Potměšil. „Vidíme, že lidi, kteří třeba v minulosti nebyli on-line, se tam přesunuli a někdy se jim tam i zalíbilo a plánují tam zůstat.“
Navíc náklady na provoz e-shopu jsou výrazně nižší než za otevřenou kamennou prodejnu. Někteří obchodníci proto zvažují, že nákupní kolosy částečně opustí.