Praha - Obchodní řetězce se snaží využít obavy lidí z růstu cen potravin po Novém roce ve svůj prospěch. Obchodníci ubezpečují, že vyšší DPH potraviny nezdraží vůbec či jen minimálně, a někteří z nich investují i do celostránkových inzerátů v novinách, v nichž zaručují pro následující měsíce stabilní ceny na úrovni závěru letošního roku. Od Nového roku vzroste DPH u potravin z pěti na devět procent.
Obchodníci tvrdí, že kvůli vyšší DPH nezdraží potraviny
Na strach lidí z růstu cen potravin kvůli vyšší sazbě DPH vsadily například hypermarkety Kaufland. „Navýšení DPH? My zaručujeme stabilní ceny až do Velikonoc,“ stojí v inzerátech, které Kaufland v těchto dnech zveřejnil v celostátních denících. Závazek stabilních cen se týká původních cen s výjimkou týdenních akčních slev a zboží zařazeného do programu zaměřeného na nejnižší ceny vybraných potravin.
Obchodníci tvrdí, že vyšší sazbu DPH nepromítnou do cen potravin a budou se ji snažit utlumit na úkor marží svých i dodavatelů. „Od 1. ledna se daňové změny do cen potravin nepromítnou prakticky vůbec,“ řekl Lidovým novinám například jednatel hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. Podobně se vyjádřila i mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. „Zvyšování cen potravin proběhlo již na podzim. Nynější růst DPH u potravin se pokusíme vzít na sebe,“ uvedla.
Mezi obchodníky zuří cenová válka, kvůli které se z Česka rozhodly odejít již čtyři obchodní řetězce. Delvita letos v červnu předala svých 97 supermarketů Bille. V roce 2005 z ČR odešel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka. Síť 27 supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.
Češi při nákupech cenu zboží pozorně sledují, což se projevuje v rostoucí popularitě diskontních prodejen. V diskontech loni podle průzkumu The Nielsen Company pravidelně nakupovala již téměř polovina Čechů. Diskontní obchodní řetězce na tuzemském trhu pomocí nízkých cen a stále hustší sítě prodejen ubírají zákazníky především supermarketům, kterým se počet pravidelných zákazníků loni naopak snížil.