Drniš - Známý výrobce chorvatské sušené šunky Nikola Rakič z města Drniš má vážné problémy. Kromě klesající kupní síly výrobce bojuje i s nekalou soutěží. Jeho originální šunku pršut totiž vytlačují z obchodů sice levné, ale nekvalitní napodobeniny jiných firem. Dvacetiletá tradice a kvalita jsou mu k ničemu.
O tradiční chorvatský pršut není zájem
Obchodníci nemají zájem nebo neplatí
Chorvatský výrobce vyrobí deset tisíc kusů šunky ročně. Dlouho patřil mezi jedničky na trhu. Teď jeho tržby ale prudce klesají. „Situace se zhoršila v posledních dvou letech. Předtím jsem bez problémů prodával obchodníkům asi čtyři tisíce kusů šunky. Loni už to ale byla jen polovina, a letos to asi bude ještě horší - odhaduji, že udáme maximálně kolem tisíce kusů,“ stěžuje si výrobce pršutu Rakič.
Výrobce pršutu Zeljko Pilič:
„Teď je to opravdu hrozné, máme problémy i s většími odběrateli. Ti prostě neplatí, a když jim zavoláte a hrozíte soudem, nereagují. Sami mají totiž problémy s penězi.“
Největší hrozbou jsou pro původní chorvatskou sušenou šunku levné napodobeniny nízké kvality. Výrobci proto doufají, že se jim podaří pojistit pršut ochranou známkou díky jeho zeměpisnému původu. Podobně je to v Česku s olomouckými tvarůžky. Sdružení chorvatských výrobců pršutu plánuje takový certifikát zařídit ještě letos. „Snad se nám pomocí ministerstva a obchodní inspekce podaří znovu získat naši pozici,“ doufá výrobce z Drniše.
Nadějí by pro vývozce mohl být vstup Chorvatska do Evropské unie. Doufají totiž ve větší příliv nabídek. Do té doby prý budou jenom přežívat.