Nošovice (Frýdecko-Místecko) - Nošovická automobilka Hyundai se v loňském roce propadla kvůli rozjezdu výroby a hospodářské krizi do téměř dvoumiliardové ztráty. Ovšem v letošním prvním čtvrtletí se již přehoupla do černých čísel a dosáhla 176milionového zisku. Jedná se přitom o první období, kdy se závodu Hyundai v České republice podařilo dosáhnout profitu.
Nošovický Hyundai loni prodělal skoro 2 miliardy, letos už je v zisku
Ztráta Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) dosáhla loni celkem 1,9 miliardy korun při tržbách 36 miliard korun. Hyundai loni v Česku vyrobil 120 000 aut, což bylo oproti původnímu plánu zhruba o čtvrtinu méně.
Velká část ztráty byla plánována kvůli postupnému rozjezdu výroby, vysvětlil mluvčí nošovické automobilky Petr Vaněk. Sériová výroba začala v Nošovicích v listopadu 2008 modelem Hyundai i30. „V březnu 2009 přibyl druhý model, Hyundai i30cw, a v listopadu 2009 třetí, Kia Venga. Z těchto důvodů měla společnost stanovenou postupnou náběhovou křivku, kdy postupně na měsíční bázi navyšovala výrobu, včetně rozjezdu druhé směny od září 2009. Myslím, že neexistuje v Evropě automobilka, která by byla první rok po rozjezdu v zisku,“ dodal mluvčí.
Vliv na špatné výsledky měla i krize
Firmě však navýšila ztrátu také celosvětová hospodářská krize, uvedl Vaněk: „Důsledkem krize bylo, že jsme v loňském roce i přes postupně rostoucí náběhovou křivku vyrobili méně, než se očekávalo. V době plánování výstavby závodu a plánování náběhu výroby nikdo nepočítal s tím, že se trhy propadnou tak, jak se propadly v loňském roce.“
Nošovická automobilka nemá v letošním roce problémy s odbytem, proto se jí za první čtvrtletí podařilo dosáhnout při tržbách 11,4 miliardy korun zisku 176 milionů. „V letošním roce potíže s odbytem nejsou. Meziroční nárůst výroby za první čtvrtletí je 110 procent, konkrétně 20 000 vyrobených aut v roce 2009 proti 42 000 v letošním, takže do roku 2010 hledíme s mírným optimismem,“ dodal Vaněk.
V současnosti vyrábí závod na dvousměnný provoz. Zahájení třetí směny plánuje nejdříve v příštím roce. „Skutečný termín bude stanoven podle situace na automobilovém trhu a podle vývoje objemů objednávek,“ řekl již dříve Vaněk. S rozšířením výrobní kapacity na 300 000 vozů ročně chce společnost zaměstnávat 3 500 lidí. U subdodavatelů by díky tomu mělo být vytvořeno dalších zhruba 7 500 pracovních míst. Největší odbyt mají automobily jihokorejské značky z nošovického závodu ve Velké Británii a Německu.