Praha – Vánoce si asi většina z nás spojuje s dárky, které mají potěšit. Pod stromečkem můžeme najít téměř cokoliv od teplých lyžařských ponožek, svetrů a dalšího oblečení až po drahou elektroniku nebo třeba auto. Ne vždy se ale dárky trefí do našeho vkusu, v případě oblečení se někdy netrefí ani do naší velikosti. Co s takovým dárkem dělat? Skončí někde na dně skříně, nebo je možné ho vyměnit?
Nevhodný vánoční dárek? Řada obchodníků ho ochotně vymění
Na výměnu nepovedených dárků nemáme žádné právo. Nicméně obchodníci ve snaze vyjít svým zákazníkům vstříc tuto možnost často nabízí. Pamatovat ovšem musíme na to, že bez účtenky se výměna uskutečnit nemůže. Ten, kdo nás nepovedeným dárkem obdaroval, tedy bude muset vědět, že se s ním úplně netrefil.
Další podmínkou, kterou si obchodníci u povánoční výměny často stanovují, je to, aby bylo zboží viditelně nepoužité, nepoškozené a v původním balení. V případě oděvů by pak neměly být odstřiženy visačky. Některým obchodníkům nicméně stačí, když je zákazník ke zboží alespoň přiloží. S nevhodnými dárky bychom měli přispěchat do obchodů co nejdříve, v červenci už nejspíš vánoční zboží nevymění žádný prodejce. Doba, po kterou nám je obchodníci vymění, záleží na jejich libovůli. Většinou se ale pohybuje v rozmezí jednoho až čtyř týdnů.
Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest
„V případě, že prodávající jasně dopředu deklaruje, že nám zboží vymění, my máme právo se tohoto domáhat, a to třeba i soudní cestou. Proto bych doporučoval, aby si tento příslib vždy nechali zákazníci náležitě potvrdit třeba na paragonu při koupi.“
Jistotu nabízí nákup po internetu
Mnohem lepší podmínky pro výměnu nevhodných dárků skýtá nákup prostřednictvím internetu, telefonu nebo třeba přes inzerát v novinách, mailem nebo faxem. Pokud využijeme pro nákup některý z těchto prostředků, máme podle ustanovení § 53 odstavce 7 občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Jestliže v této lhůtě zboží vrátíme třeba i proto, že se dárek nepovedl, musí nám prodávající vrátit plnou cenu výrobku a máme také nárok na náhradu skutečně vynaložených nákladů, mezi které patří například poštovné a balné.
Právo na vrácení peněz zákazník má i v případě, že si zboží objednal přes internet a následně vyzvedl v kamenné pobočce internetového obchodu. „Přejmutí zboží na kamenné pobočce nemění nic na právu zákazníka odstoupit od smlouvy, neboť ta smlouva byla uzavřená přes internet. Je zcela irelevantní, jestli zboží nakonec bylo převzato na poště, nebo na pobočce internetového obchodu,“ doplnil Votočka.
Reklamace vadného dárku
Někdy nastane také situace, že se nám dárek sice líbí, ale bohužel nefunguje tak, jak má. V takovém případě nám nezbude nic jiného než ho reklamovat. Obecně platí, že zboží můžeme reklamovat ve lhůtě 24 měsíců od zakoupení. Pokud ovšem zákazník reklamuje během prvních šesti měsíců od zakoupení výrobku, má mnohem větší práva. Může požadovat vrácení ceny výrobku nebo jeho okamžitou výměnu a důkazní břemeno, že vada byla způsobena nešetrným zacházením, leží na prodávajícím.
Při reklamaci bude samozřejmě potřebovat doklad o koupi zboží, tím může být záruční list nebo paragon. Pokud jsme platili platební kartou, mělo by být podle evropských regulí možné vyřídit reklamaci i bez tohoto dokladu. Avšak čeští obchodníci si s tím mnohdy nevědí rady, a tak se vyplatí doklady o koupi raději pečlivě schovávat.
Přijmout zboží k reklamaci obchodník musí po celou svou provozní dobu. Nemůže se vymlouvat třeba na to, že v prodejně zrovna není odpovědný vedoucí a že si zákazník má přijít zítra. O přijetí zboží k reklamaci je obchodník povinen sepsat reklamační protokol. Ten musí obsahovat především údaje o prodejci - IČO, název, adresu sídla - a dále kontakt a jméno osoby, na kterou se můžete s reklamací obrátit. Nezbytnou náležitostí je také specifikace toho, čeho se v rámci reklamačního řízení domáháme.
Za zmínku také stojí to, že zboží nemusíme nutně reklamovat v prodejně, kde jsme ho zakoupili, ale i v jiné prodejně téže obchodní sítě, pokud je blíže našemu bydlišti. Pokud tedy třeba Ostravák nakoupil vánoční dárky na výletě do Prahy a chce je reklamovat, nemusí kvůli tomu znovu vážit cestu do hlavního města, když má tentýž prodejce pobočku také v Brně.
Na vyřízení reklamace má obchodník ze zákona 30 dní. Pokud ji v tomto termínu nevyřídí, může zákazník požadovat okamžité vrácení peněz nebo výměnu zboží za nové.