Němci počítají se zavedením mýtného pro osobní auta až po volbách v roce 2017

3 minuty
Události: Spor o zpoplatnění německých dálnic
Zdroj: ČT24

Mýtné pro osobní auta zavede Německo až po parlamentních volbách v příštím roce. Nebude to tedy v dohledné době, jak ve čtvrtek naznačil server Spiegel Online. Počítá s tím spolkový ministr dopravy Alexandr Dobrindt. Plánované zpoplatnění německých dálnic by se dotklo především zahraničních řidičů, včetně těch z České republiky. Ministr tak upřesnil čtvrteční informace, že by se za jízdu na německých dálnicích platilo již poměrně brzo.

„Termín zahájení (mýtného) bude v dalším volebním období,“ prohlásil podle agentury DPA spolkový ministr před začátkem sjezdu vládní bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) v Mnichově. Nezbytné přípravy totiž prý zaberou ještě „několik měsíců“. V německém parlamentu musí být například projednány možné změny v zákoně o mýtném.

Dobrindt zdůraznil, že němečtí řidiči nebudou opatřením více finančně zatíženi. Vyjádřil také přesvědčení, že kompromis s Evropskou komisí může být uzavřen ještě během tohoto měsíce. Komise původně německý návrh kritizovala, ve čtvrtek ale oznámila, že je blízko dohodě s Berlínem.

Hledání kompromisu

Německý návrh počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí EU by tím ale byli podle Bruselu diskriminováni.

Cesta ke kompromisu má spočívat v tom, že Berlín nebude za mýtné kompenzovat všechny německé řidiče, ale především ty, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty.

Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém.

Druhý krok ke kompromisu učinil Berlín tím, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. Komise předtím kritizovala skutečnost, že plánované ceny za známky na dobu kratší než rok jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska. 

  • Roční poplatek by v průměru mohl dosáhnout eur, tedy 2700 korun. Tolik by zaplatil například řidič Škody Octavia z roku 2010 s dvoulitrovým dieselovým motorem.
  • Za auto, které je starší a méně šetrné k životnímu prostředí, by řidič zaplatil až 130 euro, v přepočtu 3600 korun.
  • Naopak ekologičtější auto se slabším motorem, jako je kupříkladu Škoda Fabie s benzínovým motorem o objemu 1,2 z roku 2012, by cizince na německých dálnicích vyšlo ročně na 24 eur, necelých 700 korun.
  • Zdroj: Český rozhlas

Jak šel čas s německým mýtem

Německá vláda rozhodla už v roce 2001, že placení mýtného dopadne na nákladní vozy nad 12 tun. Reálně k tomu došlo až od ledna 2005. Za zdržení mohly spory vlády a konsorcia Toll Collect (Deutsche Telekomu, Daimler, Cofiroute - posledně jmenovaná společnost mýtné vybírá) o technické náležitosti.

V roce 2012 bylo mýtné rozšířeno i na silnice, které na dálnice přímo navazují. Před rokem se záběr mýtného rozšířil na nákladní vozy do 7,5 tuny. V současnosti získává Německo z výběru mýtného ročně v přepočtu přes 10 miliard korun.

O další rozšíření mýtného letos v únoru žádal německý ministr financí Wolfgang Schäuble. Podle něj by mýtné mělo platit i pro lehčí nákladní auta, výjimka se měla vztahovat na dálkové autobusové linky. Za tři roky, v roce 2018, by navíc měly platit nákladní vozy na všech silnicích 1. třídy. 

Na zpoplatnění průjezdu zahraničních osobních aut se německá vláda dohodla už v roce 2011. Dotklo by se to i téměř 380 tisíc českých řidičů, kteří do Německa jezdí. Kromě toho se také v Německu diskutovalo o návrhu na zpoplatnění vjezdu aut do center velkých měst, ani k tomu ale zatím nedošlo. 

  • Na příkladu nejbližších sousedů České republiky se ukazuje, jak je systém placení za použití dálnic v Evropě nejednotný.
  • Při cestě na Slovensko potřebují osobní auta dálniční známku, nákladní vozy platí mýtné. Dvojí systém platí i v Rakousku. Naopak v Polsku platí všichni řidiči, kteří chtějí použít dálnici, mýtné. Německo zůstává posledním českým sousedem, kde řidiči osobních aut nemusí za použití dálnic platit.  

  • Dálniční známky potřebují řidiči do zemí, jako je Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko, Moldávie, Slovinsko a Švýcarsko.
  • Mýtné brány používají v Chorvatsku, Francii, Norsku, Itálii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Irsku, Makedonii, Portugalsku, Řecku, Španělsku, Srbsku, Turecku a ve Velké Británii.
  • Průjezd pouze některými mosty nebo tunely zpoplatnily Albánie, Belgie, Dánsko, Černá Hora, Nizozemí, Island, Švédsko a pro vozy nad 3,5 tuny také Litva a Lotyšsko.
  • Dalšími evropskými zeměmi projedou řidiči bez placení.
  • Evropská komise letos v lednu oznámila, že hodlá navrhnout sjednocení systému poplatků. České ministerstvo dopravy nápad označilo za ambiciózní plán, který se bude zavádět jen těžko.

Za desetidenní dálniční známku přes Slovensko zaplatí řidiči v přepočtu 270 korun, za roční známku 1350 korun. O něco levnější je desetidenní známka v Rakousku, řidiče vyjde na 240 korun, naopak roční známka stojí v přepočtu 2320 korun.

Levně se dá projet například Chorvatskem, které používá mýtný systém a kde řidiči za použití dálničních úseků zaplatí od 20 do 440 korun.

Naopak za dálnice ve Francii, Itálii nebo Velké Británii si řidiči připlatí. Nejnižší taxa na dálnici začíná v Británii na 5 librách, tedy 150 korunách, v Itálii na 15 eurech, v přepočtu 400 korunách a ve Francii na 21 eurech, tedy 570 korunách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 6 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 13 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...