Brusel - Nejistá situace v německé automobilce Opel stupňuje napětí také v celé Evropské unii. Německo nese s nelibostí, že si americký vlastník firmy General Motors (GM) rozmyslel její prodej, a proto varovalo ostatní členské státy unie, aby automobilce nepomáhaly. Přitom pomoc automobilce původně Berlín sám zvažoval. GM ovšem údajně plánuje v německé automobilce Opel propouštět méně, než původně plánovala kanadská Magna a ruská Sberbank. Novinářům to dnes po jednání zástupců automobilky s ministry hospodářství EU řekl náměstek českého ministra průmyslu Martin Tlapa. Magna spolu se Sberbank chtěla propustit zhruba 10 000 zaměstnanců, GM údajně uvažuje o 9000 až 9500 zaměstnanců.
Napětí v Opelu se promítá na celou unii
Členské státy unie si však na konkrétní plány americké automobilky, která si před nedávnem rozmyslela zamýšlený prodej Opelu právě kanadské a ruské firmě, budou muset ještě počkat. Ministři by restrukturalizační plán automobilky, která se i kvůli hospodářské recesi ocitla v existenční krizi, měli projednat 4. prosince v Bruselu. Někteří experti očekávají, že by GM mohla uzavřít některé továrny Opelu v Evropě, nejčastěji se přitom mluví o závodě v belgických Antverpách.
Belgie a další členské státy EU, kde má Opel část výroby, se ovšem podobné situaci snaží zabránit a slibují automobilce finanční pomoc. Belgie údajně přislíbila 500 milionů eur (13 miliard korun), Velká Británie 400 milionů eur a 300 až 400 milionů eur hodlá případně poskytnout Španělsko.
Podle německého ministra hospodářství Rainera Brüderleho by součástí hospodářské soutěže nemělo být poskytování finanční pomoci jednotlivým společnostem. EU by se raději měla soustředit na vlastní pravidla o poskytování státní pomoci. Unie přitom finanční dotace firmám, které se ocitly v problémech, významně omezuje a podobnou pomoc vidí Evropská komise jen velmi nerada.
Německo původně plánovalo velkorysou pomoc Opelu
Ještě před nedávnem však Němci mluvili jinak. Pro Opel zvažovali pomoc ve výši 4,5 miliardy eur (asi 116 miliard korun), ale jen v případě, že automobilku získá nový vlastník, jímž mělo být konsorcium kanadské společnosti Magna a ruské banky Sberbank. Německo chtělo podporou zachránit několik tisíc pracovních míst, ovšem i německá vláda při změně postoje GM změnila svůj přístup.
V současnosti firma Opel zaměstnává ve svých čtyřech německých závodech zhruba 25 000 lidí, automobily ale vyrábí i v dalších evropských zemích, například právě v Británii, Španělsku a Belgii. V Evropě tak Opel poskytuje práci zhruba 46 000 lidí. Automobilka GM hodlá podle svých plánů na restrukturalizaci Opelu vynaložit 3,3 miliardy eur a doufá, že získá na její financování příspěvek od evropských vlád. Z vlastních zdrojů má pak společnost k dispozici dvě miliardy eur.