Praha – Česká obchodní inspekce musí vymýšlet rafinované převleky, aby během kontroly nepřilákala pozornost majitelů podniků. Inspektor se musí obléknout jinak na kontrolu hradu, zámku či na filmový festival a jinak třeba na motorkářské závody. Tímto způsobem kontroloři například zjistili, že čtyři z deseti cestovních kanceláří šidí zákazníky. Častým prohřeškem zejména provozovatelů restaurací je pak podávání alkoholu pod míru.
Mistři převleků: Když je třeba, musí i inspektoři do plavek
Čím víc kontrol, tím obezřetnější musí obchodní inspekce být, aby zůstala nepoznaná. Zatím si ale zaměstnanci prý vystačí s vlastním arzenálem. „Volíme různé fígle, střídáme inspektory, různé převleky. Česká obchodní inspekce neplatí ošatné svým zaměstnancům,“ dodal generální ředitel inspekce Vladimír Velčovský. Někdy se tak musí obléknout třeba i do plavek. „Jestli jsem někde na koupališti a budu stát ve frontě u stánku, tak asi nemůžou být všichni v plavkách a já v obleku,“ vysvětlil.
Strategie je jednoduchá - hlavně nebudit pozornost a vypadat jako běžný zákazník. Dvojice si objedná třeba pivo a vodku a až po zaplacení se kontroloři legitimují a začíná měření. Nejčastějším prohřeškem je pak pivo točené pod míru. To inspektorům občas při kontrolách přinesou i v každé druhé hospodě. Nově navíc mohou inspektoři využívat skryté kamery, což jim velmi usnadní práci. Záznam pak budou moci použít u soudu například s organizátory předváděcích akcí pro důchodce.