Praha - V roce 2010 tržby v tuzemském maloobchodě včetně motoristického odvětví meziročně vzrostly o jedno procento, a to po 4,3procentním poklesu v roce předloňském. Podle Českého statistického úřadu měly loni na celkový vývoj vliv především vyšší tržby v motoristickém segmentu. V prosinci pak sezonně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel klesly meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta.
Maloobchodní tržby se loni mírně zvedly
Meziročně klesly tržby v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot v roce 2010 o 1,1 procenta, přičemž vyšší úrovně ve srovnání s předchozím rokem dosáhly pouze v měsících březnu, červnu, září a listopadu. Podle statistiků byl pokles prodeje pohonných hmot o 5,8 procenta ovlivněn poměrně vysokým meziročním růstem cen, který byl nastartován v prosinci 2009. Tržby za nepotravinářské zboží loni klesly o 0,7 procenta, za potraviny vzrostly o 0,2 procenta.
ČSÚ
„Po propadu tržeb v roce 2009 se trh s motorovými vozidly včetně oprav oživil a v roce 2010 se tržby meziročně zvýšily o 6,6 procenta, úrovně roku 2008 však nedosáhly. Vývoj byl ovlivněn zejména zvýšením tržeb za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 8,4 procenta, naopak za opravy tržby klesly o 2,4 procenta.“
Prosinec byl slabší
Tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se loni v prosinci po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny snížily reálně meziměsíčně o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta. Po očištění pouze o vliv pracovních dnů činil pokles 1,9 procenta. Sezonně neočištěné tržby klesly meziročně o 0,2 procenta, jelikož loni v prosinci bylo o jeden pracovní den více než ve stejném měsíci 2009. Největší podíl na meziročním poklesu měl prodej v maloobchodě, naopak ke zmírnění poklesu přispěl vývoj v motoristickém segmentu.
V prosinci 2010 se tržby snížily ve většině sortimentních skupin prodejen. Kromě prodeje pohonných hmot se rovněž snížil prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 5,8 procenta, méně se utržilo také v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží, a to o 4,2 procenta. Za potraviny ve specializovaných prodejnách klesly tržby o 3,8 procenta, za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží se snížily o 2,3 procenta a o 0,5 procenta pak komunikační zařízení.
Prosincové tržby se nespecializovaným prodejnám s převahou potravin snížily o 1,1 procenta, přičemž podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, naopak tržby vzrostly o 0,4 procenta. Podle ČSÚ se zájem spotřebitelů soustředil na nákupy prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (růst o 16,3 procenta), textilu a obuvi (zvýšení o 2,7 procenta) a výrobků pro kulturu a rekreaci (růst o 1,7 procenta).